Psykiska mammasyndrom

(Måndagens inlägg som tydligen hamnade i korgen för utkast. Skickar väl iväg det nu då.)

Det är så typiskt, och så har det väl alltid varit antar jag.
När alla i familjen vart febriga, snoriga och gnälliga några dagar. När man som mamma sprungit och fixat, gett alvedon, snutit näsor och värmt choklad. När man, fast man själv känt sig en aning risig, vart klippan som ordnar allt för de andra sjuklingarna. Då- Då när lugnet börjar lägga sig och alla piggnar till, då minsann brister alla snorfördämningar hos mamman och förkylningen brakar loss på riktigt.
Igår kväll hände detta för mig, och nu är jag ett vrak omgivet av en feberdimma. Jag lämnar högar av snorpapper omkring mig, så fort jag böjer mig fram droppar näsan och öronen värker som aldrig förr.
Precis så här står det i de gamla lagarna från stenåldern, och precis så här blir det varje gång. Ett märkligt fenomen.

Igår var vi ute hela dagen. Det var mest för att jag tycker det är bra när alla snorar och hostar till höger och vänster. Ute är liksom bättre att bacillerna far omkring, för inne vill jag inte ha dem.
Jag röjde i alla fall och kidsen lekte. Någon tog en promenad och någon tog en cykeltur med grannen. Mannen lade golv i utbygget, och jag hittade glömda grejer i min snickarbod. Lådan med kasettband var som en skattkista när jag hittade den. Gamla fina godingar. Hittade alla blandband och avspelningar från Tracks och Ungradion. Hittade även en kasettsingel! Ett band med endast två låtar på varje sida, med Def Leppard…? När lyssnade jag på dem? Det fanns även ett band med Mats Rådberg och Rankarna. Haha!

Ikväll ska jag med stordottern på information om språkval på min gamla högstadieskola. Lär bli nostalgiskt att kliva övertröskeln där!
Ska försöka snora av mig det värsta idag, så jag slipper sitta med papperstussar i näsan ikväll. Tur att min medhjälpare kunde ta barngympan själv. Mycket sällan jag inte kunnat vara där under alla år, så ibland måste man ge sig själv förmånen att kunna hoppa över.

Nu blir det soffan en stund innan den sista sjuklingen vaknar. Hon har sovit dåligt inatt hon med. Hoppas vi frisknar till snarast.

Kommentera

