Soluppgång i 19.5 minusgrader

Fredagen är här igen. Har suttit och stirrat ut genom fönstret så länge att kaffet hann att kallna. Ser på all snö, all kyla, alla vita växter och byggnader. Allt blir verkligen vitt när det är så här kallt. Det blir mönster efter brädorna på ladugård, magasin och övriga uthus. Fåren ser så kalla ut trots sin ull. Alla pratar om de vackra vinterlandskapen som omger oss. Jag vill bara ha vår. Så tråkig är jag.

Jaja, nu är jag lite mera med igen i alla fall. Det krävdes ett par dagar av motivationspepp… Igår tog jag med mamma och lilltjej och drog till en grannkommun. Nya dukar, tabletter och ljus var mitt uppdrag. Färg…Jag måste ha färg så det skriker om det just nu. Turkos, knallrosa, skrikgrön, röd, illgul. Allt på samma gång helst. Det blev en kasse med sådant. Och sen skulle det letas presenter med. Mellantjejen är bjuden på fem kalas på tre veckor. Nu har hon valt att tacka nej till några.Hon får lite halvpanik över kalas, då hon känner sig instängd med alltför många människor utan sin självkontroll. Men några var självklara, så då är det bara att jaga paket.

Gårdagens eftermiddag gick åt till att pimpa köket med all färg. Det var vad jag orkade med, eftersom inspiration till städning inte var tillgänglig. Men jag fick något konstigt ryck efter några timmar igen, drog med en överlycklig stortjej och for till stan för mera jakt på färg. Stortjejer tackar ju inte nej till shopping direkt. Så det blev ett par timmar till i butikssvett. Mera ljus köptes och så blev det lite kläder till tjejen med. Nu vågar jag inte kolla saldot på kontot på några dagar…

Hade bestämt mig för promenad och utelek med lilltjej denna fredagsförmiddag. Oj vad vi skulle få frisk luft och gå en sväng till skogen. Kan säga att nej, så blir det inte. Inte i arktiskyla. När jag skulle hämta tidningen i morse så drabbades jag av lätt panik. Rimfrost i näshåren är helt enkelt inte min grej. Dessutom gick jag ut i onödan, för några tidningar fanns det inte i min låda idag.

Dagens aktiviteter kommer istället att ske inomhus. Det blir lite städ och antagligen lek med små plastdjur. Lilltjejen samlar på alla djur hon finner. De ska sedan sorteras efter art, de ska räknas, de ska flyttas och ställas efter färg, de ska ligga ner och sova. Sen kanske alla ska ställas på rad och köa till ladugården. Ja, det låter bättre än att frysa ute tycker jag.

Ikväll ska mellantjej på kalas, så nu ska jag slå in paket och fixa lite.

Trevlig helg och glöm inte skoteroverallen om du ska gå ut.

Kommentera

