En musfamilj blir hemlösa

Kalla mig elak, kall eller vad ni vill…Men en musfamilj (eller ett helt släkte, lite osäkert hur stor klanen var) blev igår bostadslösa. Jag portade dem för gott, så stackarna går väl utmed vägkanten med sitt flyttlass och letar nytt boende i detta nu.

Det hela började med att fenomenent Klädbytardag är i antågande. Ett säkert vårtecken som gör att jag genast blir på hugget och börjar planera och förbereda. Nu är det ett gäng veckor kvar,men det är aldrig för tidigt att starta processen. Det ska ju tvättas, sys i lite trådar,snygga till, letas deffekter, fästas ihop tröjor och byxor, kollas storlekar. En liten bit affärskvinna kommer fram nånstans ur min ryggrad, så jag letar raskt fram vissa plagg som jag vet att jag istället kan få minst det tiodubbla för på en nätauktion. Sen ska det kollas vad som ska med på bytardagen, vad som är omodernt och halvtråkigt så det istället ska skänkas, och slutligen de plagg som är helt värdelösa och istället får åka på eldhögen. Man tycker man sorterar så bra redan när jag bär ut kläderna första gången. Men man ändrar ju tycke stup i ett.

Jojo, jag fick i alla fall klarttecken på att jag kommer att få en plats,så då kunde ju jag, den rastlösa hemmafrun, sätta igång projektet redan nu. Jag trampade ner i mina fodrade gummirör och gav mig ut till snickarboden för inventering. Oj,vad mycket kläder det var! Eftersom jag för ett år sedan fick min personlighetsförändring och började göra mig av med plagg och prylar så trodde jag knappt jag skulle hitta nåt… Frågan är hur föregående år såg ut…

Jag har en gigantisk låda som innehållit nån formav möbler en gång i tiden. I denna lägger jag allt eftersom plagg som  ska säljas kommande säsong. Denna lådan dyker jag ner i. Plockar upp plagg efter plagg och kommer till sist ner på botten. Där ligger en sommarhatt. Och när jag lyfter på denna gör jag upptäckten att den innehåller en mindre lägenhet. De boende var inte där i alla fall. Och hatten hade ju skyddat övriga kläder från att bli direkt utsatta. Endast en av mannens gamla t-shirtar och en barnsko hade utnyttjats och plockats isolering ifrån. 

Men dock, så mycket kläder som denna lådan innehöll. Ungefär tre sopsäckar plus ett par kassar skor. Ja, för trevlighetens skull så bör ju alltihopa tvättas upp innan försäljning. Så detta bli dagens projekt. Började igår kväll, och fixade även nån maskin under natten så det är redan kläder överallt på tork. Brukar längta efter nån kaffegäst på dagarna, men just denna dag hoppas jag att inte någon kommer in och ser röran i mitt hus.

Jag slipper minsann att gå sysslolös ett par dagar till. Det är ju positivt!

Detta bekymmer med möss,för att återgå till rubriken. Ja,jag har aldrig förr haft något som helst problem med dessa djur i min snickarbod. Aldrig under alla år som ranchägare. MEN, det har i alla dessa ljuva år vart en trasig ruta i den aktuella byggnaden. Detta har resulterat i att någon katt alltid hoppas in där, legat på någon dyna eller likande på nätterna. En handling som jag retat mig på för att det blivit en pälsbeklädd yta någonstans som jag stört mig på. Efter att jag i somras satte upp plast för den lilla trasiga fönsterdelen så har jag allt sett en hel del spår efter efter möss. Och detta var droppen. Hellre lite kattpäls på en dyna, än ett kollektiv för möss. Idag åker plasten bort, och katterna får tillbaka sin nattplats. De är ju ändå nyttodjur här på landet,och just som musfångare är ju en stor anledning till att man faktiskt har dem. Fönstret öppnas och sen kan katt-och-råtta-leken återupptas.

Kommentera

