Näsblod och tapeter

Mellandottern har åter kommit in i en period då blodet sprutar. Detta är något som kommer och går, men jag måste säga att det var längesedan nu. Måste vart senast i början av hösten.

Perioderna kommer när hon mår lite sämre, är mer stressad,sover sämre och..ja ni vet. Lite allmänna motgångar sådär. Det brukar pågå nån vecka, så är det bra sedan. Denna perioden startade igår. Det är lättast såklart när det är läggdags. Då ska hon ju ändå ligga ned och försöka varvaner. Men nu på morgonen mitt i tandborstning, frukostätande och påklädning är det lite mindre smidigt… Jaja. Det går som sagt över.

Idag är det blåsigt, lite snöigt och fyra minusgrader här på ranchen.Men det kändes som tjugominus… Denna vintern går till historien som denjag frusit mest. Jag måste tappat så jäkla mycket underhudsfett! Bara fryser hela tiden. Tjocka skogshuggarjackor från Norge är mina bästa vänner just nu. Synd bara att de flesta görs i färgen orange…Jag menar, vem fanken passar egentligen i den färgen?? Att slänga på sig en sådan på morgonen när man är osminkad och nyvaken,man hajjar ju till när man passerar en spegel. Jag ser i alla fall fullkomligt likblek ut just orange. Inte så bra. Årets utmaning blir att till nästa vinterr skapa ett bra fettlager som står emot den bitande kylan. Kanske man skulle sy en dräkt av valspäck eller nåt? Får forska i huruvida detta är möjligt.

Idag blir det en slö dag för mig och lilltjej. Ska röja lite i skåp och garderober bara tror jag. Inventera inför storhandling och så vidare. Insåg igår att typ allt håller på att ta slut just nu. Diskmedel, tandkräm, schampo och lingonsylt på samma gång. Det får bli en rejäl shopping ikväll minsann. Hoppas också att lilltjejen går med på att vila middag idag med så jag kan måla lite. Snart dags att välja tapeter till några rum!! Jag och mannen var och kikade lite i förberedande syfte förra veckan. Kan säga att det är i färgaffärer som våra stilar går isär. Möbelvaruhus går finfint. Där klickar vi riktigt fint ihop! Har samma smak på både soffor, mattor och lampor. Inga bekymmer alls. Men tapeter och färger…det är en helt annan femma. Mannen är mycket för vitt. Helst med sådär blanka partier i olika former. Det gillar jag inte! Nu vet jag att många har denna typ av tapeter, och jag menar inte att det är fult på något sätt. Det är helt enkelt inte jag bara. Jag vill ha mönster. Helst stora svarta blommor med röda blad och illgröna fjärilar som fladdrar över väggarna. Eller ekorrar som cyklar, kraftiga ränder i olika färger eller skotskrutig tygtapet. Jag blir galen när det ska väljas tapeter. Nu brukar jag väja mig för mannens tråkstil till slut i alla fall. Men det är mest för att jag vill ha så mycket foton som möjligt på väggarna,och dessa försvinner ju in i färgen om vi skulle ta de tapeter som jag helst vill ha. Nu hittade mannen några tråkiga som jag motstridigt tog numret på… Men sen när vi skulle gå så fick jag syn på en annan, som han faktiskt gillade med. Så ja,vi kan nog mötas på halva vägen denna gången med. Och sen har vi ju bestämt oss för att ösa in massa färger i möblerna, efter tretton år tillsammans med svart… Och det är klart att sådana möbler gör sig bättre till ljusa och enfärgade väggar. Annars skulle det ju bli ett sånt gytter av färger och mönster att vi till slut inte skulle hitta någonting. Barnen skulle försvinna bland kuddarna i soffan och katterna förlora sin synlighet när de tar en lur på mattan. Kanske skulle en granne helt plötsligt stå lutad mot en vägg utan att synas… Nä, det låter inget bra.  

Nä, nu måste jag flytta in ett element i rummet där jag ska måla. Vi har tillfälligt hängt fönstren på väggen istället, så jag kan måla dem ordentligt. Det hänger plast för fönster och är givetvis svinkallt då. Där vill jag inte stå i kylan idag. Sen är det ju så jäkla tråkigt att måla fönster över lag med… Bara pillande och trixande. Men snart är det färdigmålat där, och sedan ska jag börja snickra!

Kommentera

