Stress, julbord och gallsten?

Åh, som jag längtat efter att få tid till att sitta här igen!

Den senaste veckan har vart en enda maratonmarsch.Jag hörde aldrig riktigt startskottet men jag kände mycket väl målgången.

Det har vart så mycket. Och det beror inte enbart på att julen är på väg.Jag brukar inte stressa upp mig så väldans över den. Jag hetsköper inte julklappar, och går inte upp i atomer för denpå något sätt. Jag upplever den som vi vanliga svenssons. Hör till skaran som alltid fått uppleva den på ett bra sätt.

Men. Den sista tiden blev kanske en aning för mycket för mig på alla plan på samma gång. Jag har haft insamling till ”julblomman” till mitt ena barns lärare. Detta är ju inget jobbigt egentligen, men det är ju ändå så att man går och väntar på att man ska få in såpass att man vet vad man kan köpa. Jag har sedan haft mellandotterns försäljning för ett projekt. Hon ville sälja jultidningar först, men konstaterade sedan att det fanns något annat man kunde sälja för en god sak och kanske rädda ett och annat djur på kuppen. Den godhjärtade ängeln valde därför detta. Stordottern har såklart sålt jultidningar. Dessa båda försäljingar är ju ett halvtidsarbete för oss föräldrar med. Man ska ju hjälpa till att få ut alla prylar, få in alla pengar, hålla koll på fakturor som ska betalas och allt däromkring.

På dessa insamlingar så har jag haft huvudansvaret för stordotterns klass korvförsäljning. Dels hjälpt henne att leverera dessa 800-gramskorvar och sedan sett till att hennes klasskompisar fick rätta leveranser och till slut sett till att alla pengar slutligen hamnar hos mig som ska betala fakturan och få resten till klasskassan.

Jag, som aldrig haft ett betyg i matematik, har haft fem olika kuvert med insamlingar i. Det har skrivits, kryssats, dubbelräknats…Låter inte som en match för de flesta kanske, men för mig blev det veckan from hell.

I lördags var det dags för julbord med mannens firma, och senare på natten hamnade jag till sist på botten av helveteshålet. Jag har fart fram och tillbaka till ett par olika läkare. Gallsten verkar som rätt diagnos till slut. Och den värken hörde verkligen hemma i hålet jag hamnade i.

Igår kväll var det liksom nog, och mamma var snäll och följde med mig till nattöppen sjukvård. Det blev en kväll av kaos. Det var poliser överallt, vaktbolag, någon/några okänd/a som var skadat eller så i något rum. Det tog tid, och jag hämtadesplötsligt efter lång väntan för att träffa läkare. En sköterska tog mig i armenoch sprang med mig förbi ståhejet och kastade in mig i ett rum. Jag väntade på läkare som kom sedan. Det klämdes åter på mig onda mage, gjordes graviditetstest(!! Det var negativt, jo jag tackar jag.) Ambulans kom i det hela för vidaretransport av förmodad hjärtproblem på någon. Poliser som stod utanför mitt rum och vilda diskussioner överallt om vems ansvarsom var vems.

Till slut visste jag inte över vad jag hade ont i magen. Gallsten, ångest över att ta den ensamma läkarens tid eller stress över den kaotiska situationen. När vi till sist fick åka hem var jag i alla fall lättad på många sätt. Jag har fortfarande en aning ont i magen. Anfallen av smärtor har gått över, och nu tror jag det molande i magen beror på mina icke-befintliga magmuskler som fått sig en match under några dagars värk och spänning.

Nästa år ska jag ägna mig åt att försöka leva lagom händelserikt. Ska bli intressant att prova.

Nu hoppas jag att vara tillbaka i mitt vanliga organiserade kaos igen. Det som jag är van att handskas med. Nu ska jag skita i alla måsten och bara slappna av. Hålla mig borta från fet mat under julen och mest ägna mig åt soffhäng. Ska bli bra det. Undrar hur feta bruna böner är egentligen. Resten av maten kan kvitta mig, men de där bönerna…Får googla det genast!

 

Kommentera

