Angående diverse debatter som pågår

Fick syn på ett så otroligt bra inlägg på Facebook, som en vän gillat. Jag kunde varken gilla eller dela detta inlägget, då jag inte är vän med den som skrev det. Och jag vill ju heller inte skriva hennes namn här. Men jag lånar hennes ord, för det stämmer precis på vad jag själv anser, och jag kunde inte sagt det bättre själv! Jag är en total motståndare till partier som saknar verklighetsförankring och eftertanke. Om flera ägnade sig åt viktigare saker än att skapa hysteri, så tror jag att vissa partier skulle dala nedåt istället. Ni vet, all reklam är bra reklam. Låt det istället vara och låt dem spekulera i sina egna ideér i sluten grupp. Hjälp inte till att sprida deras galna åsikter! 

”Har ni läst artikeln om pojken som inte fick vara pepparkaksgubbe?

Ja jävlar i min låda vad det tycktes till  på Facebook!

”Nu har det gått för långt”. ”Rör inte våra pepparkaksgubbar”. ”Vart är Sverige på väg” und so weiter, und so weiter. Ja, till och med en och annan gammal ”ska vi inte ens kunna hissa svenskaflaggan på skolavslutningen” och ”jag har alltid sagt negerbollar och tänker fortsätta med det” dammades av.

Men kan vi nu alla stanna upp en sekund och fundera över denna lättretade, ettriga och uppbrusade stämning och ta ett steg tillbaka. Vi läser artikeln en gång till. Jaaaha. Vänta nu. Det var EN lärare som sagt att de bestämt att de inte skulle ha pepparkaksgubbar för att pepparkakssången inte var med på sångschemat. Jag upprepar. EN lärare som sagt detta. Det står ingenstans att det är skolan som tagit detta beslut. Inte heller kommunen. Nej, faktiskt hela artikeln är luddig och ska man vara källkritisk står det inga klara besked om anledningen till pepparkaksgubbsfrånvarandet. Kanske är det bara ett missförstånd?

Om detta var ett beslut taget på grund av att inte vilja ”stöta sig” mot någon är detta givetvis djupt beklagligt. En tanke med goda avsikter men med okunskap till eller/och ogenomtänkt grund. Ett beslut som istället för att främja likvärdighet, tvärtom framhäver en negativ skillnad och laddar något oskyldigt som om det vore rasistiskt.

MEN åter igen. Det var EN lärare som sagt detta. Inte regeringen. Inte riksdagen. Ingen ny lag som upprättats. Ingen ny allmäntagen norm i samhället. Så snälla. Coola ner. Samtal har ringts, verksamhetschefen på barn- och utbildningskontoret har fått säga sitt och pojken får nu gå som pepparkaksgubbe i tåget. Halleluja, ordningen är återställd.

Och ja. Det är en jävla skillnad på att säga negerboll. Neger är ett uttryck med negativ laddning som är skapat i syfte för att förtrycka en grupp människor. Det är INTE syftet med en pepparkaksgubbe.

Tänk om. Tänk efter. Det är sådana här uppjagade och tanklösa ”debatter” som gör att Sverigedemokraterna får vatten på sin kvarn. Nu kommer återigen Facebook fyllas med okritiska och vinklade ”artiklar” om vad som händer med ”vårt Sverige” på grund av invandringen.”

Ja, tänk verkligen efter lite…Om det hinns med i denna spontanitet. Tänk först-tala sedan.

Kommentera

