Julstress?

Det är väl ingen som är uppstressad nu mer än jag va? Ingen som får återkommande panik över att det är tusen klappar att köpa, att barnen ska ha nya julkläder, att det ska samlas in pengar för julblommor till diverse fröknar, att det ska fixas med julmarknader, luciafirande och andra saker som hör december månad till…?

Känns ju hel otroligt att det blir så här varje år. Trots att man har elva månader att förbereda sig på, så blir det samma sak varje år… Trots mina många listor av planering så blir det samma visa varje år.

I dag är en dag då det ska faras runt en del. Mellantjejen ska hämtas i skolan redan om några timmar och sen ska vi till sjukhuset för att hämta en liten mobil EKG-apparat, sen ska det fixas diverse grejer för avslutningen på barngymnastiken som är ikväll. Och sen är det några saker till att klara av. Innan jag lägger mig i kväll ska jag skriva en utförlig planering för varje dag hela vägen fram till jul. Så jag med handen på hjärtat sedan kan säga att jag har total koll på ALLT! Jojo, det blir nog bra…

Helgen har klarats av med kalasande och firande av mellantjej som fyller år i dagarna. Hennes kalas för vännerna gick alldeles lysande! Så smidigt det var att ha det på lokal istället för hemma. Så mysigt och så roligt för alla tjejerna! Det var en bra idé.

Lördag eftermiddag tillbringades i köket för lussekattsbak och tårtbak. Det gick bra det med. Mellantjejen stannade hos sin kompis som vi skjutsade hem efter kalaset,så hon slapp röran här hemma.

Gårdagen fortsatte med firande när släkten gjorde entré. Det blev avslappnat och lungt. Bara trevligt. Och sen när alla åkt och alla barn var duschade och badade, så slog jag in julklappar och bokförde hur läget ser ut på den fronten.  SEN sjönk jag ner i soffan. Det blev lite nätshopping av julklappar, så nu kan jag bocka av några på den listan. Trodde jag var färdig…

Kylan har ju slagit till med, så allt man gör på andra sidan ytterdörren känns inte så lockande om man är mig… Det är bra med minusgrader, för min hälsas skull. Men det det räcker gott och väl med någon enstaka minusgrad och vindstilla tycker jag. Nu blir det ett huttrande utan dess like. Men vi får hoppas att snön snart öser ner, för barnens skull.

Nu sätter vi denna veckan i rullning tycker jag. Och försöker tagga ner på stressen lite, så blir det nog bra snart.

Kommentera

