Höstlov avklarat!

Som ni ju vet så har jag noll tid för bloggandet så fort barnen är lediga. Låter löjligt, då de bara är tre stycken men så är det. Och kvällarna får jag aldrig tid till datorn, så det är ju dagarna som gäller liksom.
Hade laddat för veckan med aktiviteter och sysselsättning så det skulle bli bra på alla sätt. Med några undantag så gick det fint.

Måndagen: Vi hade bestämt med mamma att fara på jul-och ostmarknad i en grannkommun. Mellantjejen satte sig på tvären redan flera dagar innan, och skulle absolut inte följa med. Hon fick istället vara hos bästisen och var mycket nöjd med det.
Vi övriga fick en trevlig dag vi med. Lite shopping och god ostbuffé i magen. Lilltjejen som är en väldigt tålig dag, blev dock skrämd av ett uppstoppat kohuvud. Men det säger sig ju själv att det är en märklig sak att komma ur ett gökur modell större.
Dagen gick fort, och avslutades med barngympa. Stortjejen fick följa med och hjälpa mig, eftersom jag inte visste hur många som skulle komma.

Tisdagen: Vi for iväg på förmiddagen genom ett par kommuner till svärmor. God mat och lite umgänge. Skulle besökt en intressant butik tillsammans, men även där satte sig mellantjejen emot. Vi hoppade det och tog avsked istället. Mellantjejen stannade för att sova några nätter där.
Väl hemma så slappade vi lite på eftermiddagen.

Onsdagen: Jag startade morgonen med att riva fram massa foton, album och annat för att komma ikapp lite. Sådana projekt där jag behöver fokusera lite, passar bra när mellantjejen inte är hemma. Så när bordet var fyllt, och jag hade kommit igång så fick jag ett sms. Svärmor var snart på väg med tjej som längtade hem. Happ. så var det med det. Hann i alla fall göra en julklapp av foton. Sen att jag inte hann något av albumen jag EGENTLIGEN skulle färdigställa är en annan femma.
Yrvädret var hemma och allt var som vanligt igen.

Torsdagen: Eftersom detta är min heliga städdag, så fick kidsen helt enkelt hänga på. Jag dirrigerade dem med dammtrasor hela dagen. Vissa jobbade ju givetvis mer än andra, men alla var delaktiga så jag var rätt nöjd. Huset blev så rent det kunde bli. Klarade oss undan storbråk hela dagen, och det var en fröjd i sig.

Fredagen: Jag fick en vision av lyckliga barn som leker med kottar i skogen. Stojande och glada och med en mamma som fotograferade lyckan i skogsgläntan. Det blev sådär…
Vi gick till skogen släpandes på en skrinda som lilltjejen inte ville sitta i. Mellantjejen däremot var sur för att HON inte fick åka. Men eftersom jag höll i skogssugen hund och stortjej inte orkade dra lillasyster så fick det väl vara surt då. Jag gjorde allt för att hålla humöret i schack denna korta sträcka till skogen.
Plockade granris och det verkade som alla var glada samtidigt en kort stund. Sen ska vi gå vidare och lilltjej går mellan sina storasystrar. Någon får en bra idé om att springa. Ingen tänker att tvååring inte kan springa i terräng mellan två mer snabba storbarn. Jag hör ett vrål bakom mig och blodvite var ett faktum. Lilltjej har fått både fläskläpp och näsblod. Fatta hur mycket blod det kan komma från en så liten näsa!
Inget papper i fickorna och blodet sprutar. Fick lägga barnet ned och försöka stoppa flödet med fingervantar. Hunden tyckte det hela var mycket intressant och ville gärna vara med och kolla var blodlukten kom ifrån. Detta samtidigt som en grannhund börjar skälla och Mr Blues även vill gå dit. Snabbt koppla honom och försöka stoppa honom från att slicka blod på regnbyxor.
efter en stund kunde vi gå igen, och jag tyckte att HEMMÅT lät som ett bra håll att gå… Mellantjej och stortjej som bråkar om vems fel allt var, en hund som är galen av allt blod, en mamma som blev akut trött och en lilltjej som vrålar ”Bloood! Bloooooood!” så det ekar genom skogen.
Det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Men å andra sidan blir det ju aldrig det.

Lördagen: Jag bestämde mig för att baka bröd och kakor hela dagen. Två brödkakor var klara redan till frukost, så de försvann där på bordet.
Mellantjejen skulle åka till mormor och morfar för att leka med kusinen. Jag ringde för att meddela mamma att hon skulle komma (eftersom hon vart lite tvär om det…såklart), och då undrar mamma om lilltjejen inte vill komma med och leka med andra kusinen i hennes ålder. Lycka och märklig känsla infann sig i mitt sinne.
Mannen och svärfader som var hos oss, körde ner två barn till mina päron. Kvar var jag och stortjej och bakade som galningar hela dagen. Jag insåg att det var första gången jag lämnade bort lilltjej för att bara vara hemma. Så att ha den formen av barnvakt för första gången på drygt två år var ju ganska lyxigt.
Det blev en sådär sextio tekakor, sex limpor, tio brödkakor och sex sorters kakor. Bra dag det där.

Söndagen: Dags att provsmaka alla kakor. Detta i sällskap av vännen Å som kom med dotter för att fika och leka en sväng. Härligt!
Resten av dagen var jag mest trött. Och mätt. Och ännu mera trött.

Så såg lovet ut på ett ungefär. Skönt med vardag igen nu… Har vart på sedvanlig föräldra-barngrupp idag. Det blev ovanligt mycket prat och intressanta disskussioner. Bland annat om att Brad Pitt ska komma och hälsa på mig i mitt slott! Det ni!

Kommentera

