Skolbussen vs Vintern

Så var det återigen dags för årstiden då man inte riktigt vet. Ska skolbussen komma på morgonen, eller ligger den lite vid sidan av vägen. Ska barnen komma hem efter skolan eller ska även de ligga i ett dike i en avkanad buss. Man kan aldrig så noga veta.
Förra året var det ett par vändor av vägen, där mina barn var med. Sen ytterligare några som man hörde talas om.
Det är nu man ska börja vänja lilltjejen att det inte alltid blir till att ligga kvar och sova färdigt…Det kan bli så att man måste väckas, kläs på och hivas ut i morgonkylan för att i den iskalla bilen följa med och köra storasystrar till skolan. Så kommer det bli några gånger.
Denna morgon kunde det mycket väl slutat så,men ack sån tur att man har vänliga grannar.

Allt var först som vanligt denna morgon, förutom att den frusna mamman sorterade bland möss- och vantlådorna i hallen och yrde runt om att alla skulle ha både mössa, vantar och halsduk för att det var vinter ute (läs frost och typ 0 grader).
Barnen gick till slut ut för att vänta på bussen, med termobyxorna i alla fall nerpackade i skolväskorna…
Sen satte jag mig som vanligt vid köksbordet med en kopp kaffe och dagens tidning. Och så ringer telefonen. Jag anade direkt oråd, då det inte brukar ringa någon 07:35 i ottan, och när displayen visade ”Skolan” så fattade jag direkt vad som hänt.
Dock var det inte så att bussen kanat i diket, utan den hade fått motorstopp efter att endast plockat upp ett barn.
personalen som ringde var lätt panikslagen och visste inte vilka som bodde vart eller åkte buss eller någonting. Hon trodde att många hade blivit informerade, och att det var våran väg kvar. Efter en del velande så sa hon att hon skulle få tag på nästa hus efter oss, så jag beslöt att ringa neråt vägen då.
Sagt och gjort, kidsen kunde komma in och värma sig lite och jag ringde vidare till några hushåll som hade kalla barn väntandes utmed vägkanterna.
Den ena föräldern var dessutom vänlig nog att hämta mina barn, så jag kunde ringa vidare och det hela slutade bra.

När jag var liten så hade man en kontaktperson på varje väg. Då behövde skolan bara ringa till några stycken som spred informationen vidare. Dessutom var alla föräldrar hemma på morgonen, så allt var mycket enklare då.
Nu är det ju så att många föräldrar kommit hem från nattarbete och somnar i samma stund som barnen gått ut. En del barn är på morgonfritids i bland, och andra barn klarar sig själva på morgonen. Då är det ju inte lätt att få tag på dem!Ingen svarar ju hemma och barnen står i ovisshet och väntar på en buss som aldrig kommer. Hade man en lösning på detta så vore det ju bra…
Men oftast fixar det sig bra tror jag!

Kommentera

