Lycka!

I så många år har vi försökt att hitta en bra aktivitet som passar mellantjejen. Något som hon gillar och som kan bli hennes ”grej”.
Dans funkar inte eftersom hon har så dålig motorik. Hon får ingen ordning på kroppen och hela grejen ökar bara hennes dåliga självkänsla när hon märker hur osmidig hon är.
Fotboll och andra lagsporter har inte heller varit bra. Det funkar något sånär om det sker utomhus. Men inomhus upplever hon bara ett panikblandat kaos. Höga röster som studsar mellan väggar, och alla som far omkring utan att hon har koll.
Inget bra någonstans…
För ett år sedan var hon första gången med bästisen på dennes ridlektion.Hon kom hem och var en aning frälst. vet inte om det var mera själva ompysslandet av hästen, eller ridningen.
Efter det har vi i alla fall pratat en del om det. Hon ville börja rida, men var ändå lite tveksam till sin självkänsla. Rädd för att hon inte skulle våga, ramla av osv. Och det var ju svårt att sätta henne i skola mitt i en termin.
Och så i måndags ringde jag ju då. Hade tur flera gånger om då terminen började just denna vecka (alltså inte för lång tid att gå och längta) samt att hon skulle få testa i en grupp med bara tre av hennes vänner som hon känner väl.
I går kväll var det dags… (Jo, jag fick åka med för mannen skulle såklart jobba…Men den ilskan glömmer vi nu…)
Det var nog en av de bästa stunderna i mitt liv! Att få se denna totala lycka hos sitt barn! Hon njöt varje sekund. Hon myste som aldrig förr när hon borstade och pysslade med hästen. Hon gick stolt och ledde hästen till stället där de skulle vara, och hon satte upp i sadeln som den lyckligaste tjejen i världen. Efteråt var hon så stolt över sig själv så det fanns inga ord.
Så…Jag har fått en hästtjej!
En glad, lycklig och stolt hästtjej!

Dags att börja leta ridstövlar, ridbyxor, väst, hjälm…måste ha en till jacka som hon kan ha på ridningen. Fixa en garderob i verkstaden för jag vägrar ha några av ridkläderna inomhus.
Oh, herregud. Hur gick detta till? Jag som är uppväxt i en speedwaydepå med fotboll i handen.
Det blir inte alltid som man tänkt sig!

4 thoughts on “Lycka!

  1. Å vad roligt för henne! Finns ingen härligare känsla när ens har barn hittar det som passar just dem! Som gör dem lyckliga å självkänslan å självförtroendet växer! Elin har hittat sin lycka i dansen å d e underbart! Finns ingenstans hon är så lycklig som där! =)

  2. Heja hästtjejen!! Har ju själv en kort karriär som hästtjej bakom mig så jag förstår hennes lycka!! Önskar att min mamma hade satt mig på en häst tio år tidigare!!

    • Ja, det är ju så kul! Att vi äntligen hittat rätt för tjejen! Då kan hon snacka hästar med dig sen då, för jag fattar inget i ärendet… Haha!

Kommentera

