Jag ligger efter…

Bara för att jag helt sonika struntade i att det var torsdag och städdag igår, så känns det som hela världen hänger på mina axlar idag… Märkligt hur fast man är i sina rutiner.
Men igår så blev det tvättdag istället. Jag överlade med mig själv på morgonen. Ställde mig frågan om hur kul det det egentlgen är att städa, och sen ha tvätt hängande överallt. Ingen upplyftande syn alls. Därför väntade städningen tills idag. Tvättenär nu nedplockad, och det är bara att ta fram dammsugare, moppar, trasor och fönsterskrapor.
Jag har dessutom ägnat mycket avmin lediga tid till att färdigställa en lista jag håller på med. En lagom lång lista på 1000 böcker som jag ska läsa innan jag trillar av pinn (vilket jag hoppas inte sker inom de närmsta 60 åren visserligen…)
Men nu hade det blivit något knas så jag inte kan sparadokumentet, och då måste jag få den färdig snabbt så jag kan skriva ut den snarast.

Igår kände jag mig en aning uppgiven när mellantjejen kom hem från skolan. Jacka och regnjacka var totalt dyngvåta, hon hade extrakläderna på sig och de andra låg i väskan även de genomblöta.
Detta var fjärde gången sedan skolan började förra måndagen!
Varför?
Jo, den aktuella dottern är av sin natur en mycket medmänsklig varelse. Hon månar om alla andra och rycker ständigt in för hon tycker synd om andra. Och dessa händelser beror på att klasskamrater inte har extrakläder i skolan, inte har regnkläder (trots att det regnar typ varje dag) och att en deldessutom kommer till skolan i bara tröja trots det typiska vädret.
Mellandottern lånar alltså ut allt hon har till dessa vänner. Sen står hon där själv i regnet oskyddad.
Det är svårt att bli arg, för hon gör det med absolut välmening. Men jag fick återigen förklara att det är inte vi som ska stå med kläder till alla andra. Visst är det okej att hon lånar ut extrakläder till någon som blivit blöt,eller så. Men hennes ytterkläder ska faktiskt enbart sitta på henne. Hon grät under diskussionen, och tycker så synd om de andra kidsen.
Jag ringde hennes klassföreståndare och gjorde henne uppmärksam i alla fall. Givetvis så såg hon logiken i det hela med, eftersom hon vet exakt hur min dotter är…Men jag sa att det kanske är dags att påminna igen om vidden av att ha ytterkläder och extrakläder med sig för alla.
En världslig sak,med med tanke på att det knappt gått två veckor och hösten och vintern snart kommer så måste jag stoppa i tid detta året. Så jag kan ju påminna alla föräldrar som läser här också. I all välmening givetvis!
Se till att era barn har möjligheten att leka på rasterna i torra kläder. Inget svårt alls.

Igår kväll hade stortjejen träning i regnkaoset. Först velades det i en halvtimma kring om åskan var på väg bort eller inte. Sen vräkte regnet stötvis ner hela tiden. Jag tyckte kanske att de kunde skippat den…Det är ju inte elitnivå direkt.
Jag och en annan mamma stod där och klurade på om det var idé att åka hem, eller invänta att de skulle bryta träningen. Vi velade lika mycket vi, med det slutade med att vi for hem till henne och tog lite kaffe under tiden. Mycket trevligt! Regnet höll sig borta, och vi fick en pratstund. Bra kväll!

Ikväll är det dags att lämna in kläderna för morgondagens bytardag. Gjorde som vanligt sista rensningen igår… Så nu är det dags att gå ut till min älskade snickarbod och färdigställa kassarna innan lilltjejen vaknar.
Sen är det bara att hoppas på att kläderna finner nya ägare som får nytta av dem. Som regnkläder och extrakläder till exempel…(detta säger jag med glimten i ögat och inget illa ment mot någon.)

Kommentera

