Hösten är här…?

Huh!
13 grader, snålblåstoch ruggigt. Idag tog jag på mig strumpor när jag vaknade, och det var sannerligen ett bra tag sen!
Det gårså fort när skolan börjar efter sommaren. Det känns som hösten kommer över en natt varje år. Det bara smäller till som en kall vind i ansiktet.
Var på äldsta dottern fotbollsträning i går kväll. Jag som gått hemma i lugnet hela dagen hade på mig shorts och flip-flop. Iskallt! For hem för att byta om och såg då att det bara var 14 grader.Dessutom hängde regnet över oss med. Man känner sig en aning överraskad och oförberedd på något sätt.

Men, hösten tillför ju en del saker med!
Jag plockar såklart svamp som en galning dessa tider. Efter en dryg månad med endast kantareller i skogen, så är ju lyckan total nu när alla andra svampsorter har fått fart det med! Det är så underbart. Varannan kväll tar jag korgen och hinken och kollar skogarna.Fyller på med alla möjliga godsaker, samtidigt som jag fyller på min egen energi.
Just nu pågår även rensning av andra saker än svamp med.
I helgen ska jag för första gången delta i en hederlig gammal bakluckeloppis! Jäklar var roligt det ska bli! Hoppas såklart att man blir av med lite prylar som bara ligger i lådor och tar plats… Efter vårens stora satsning på att få space i snickarboden, så trodde jag knappt att det fanns några onödiga prylar kvar. Men det var tydligen fel.
Hittade mängder av glas, bestick, köksmaskiner, lampor, tavlor, tallrikar, dukar, vasar och annnat i mina gömmor. Så just nu diskas det för fullt och idag blir det även städning av bilen så jag kan inreda den till en mobil affär.
Har även en gång för alla släpat fram lådor med gardiner och kollat igenom dem… Jag syr ju nya gardiner 3-4 gånger per år, och sätter inte upp gamla igen. Undrar verkligen varför jag sparar alla gamla då! Men de kanske duger till någons sommarstuga eller så.

Snart dags för klädbytardag med. Har redan haft ett gäng vänner och bekanta som varit här och kollat igenom mina klädkassar. Skönt att bli av med lite innan bytardagen. Nu åker nästan alla barnplagg som inte passar någon för tillfället. Börjar mer och mer bli bekväm med tanken att jag är färdig med barnafödande… Nu ärver de ju inte så väldans mycket av varandra eftersom de har helt olika stilar, tjejerna. Men gummistövlar och regnkläder är ju såklart bra att ha i alla storlekar som finns. Det är ju en viss åtgång på dem.
Två stora blåa kassar med skor blev det med. Och mellandotterns kläder ska vi inte tala om… Mängder av kläder! Hon har ju gått ner tre storlekar på ett halvår! Äntligen skjutit upp på längden så det står härliga till!
Så himla bra med att jag även kan kränga vuxenkläder på bytardagen. Jag som alltid haft kläder till en förbannelse, har insett att det som inte använts på ett halvår gott kan hivas. För att inte tala om alla plagg med prislappen kvar som hängt längst in i garderoberna…
Det är rent av så att mannen är en aning bekymrad av mitt nya sätt. Han har alltid vart en kastare och jag en samlare. Och när han nu fick se hur min skosamling krympt från 190 par i våras, till endast hälften nu så trodde han att jag blivit sjuk på riktigt. Det är ju inte annat än att jag undrar själv vad som hänt med mig…

Nä, nu ska jag sortera vidare. Undrar om det finns något skåp jag har glömt nånstans…

Kommentera

