Väder

Jag har en app från ett känt väder…vad säger man? Väderföretag låter ju en smula märkligt. Vi säger vädercentral så fattar ni nog vad jag menar.
Detta väderställe brukar i alla fall listas som ett av de mest säkra, och de uppdaterar dessutom timma för timmma vilket är jättebra. Jag är helt beroende och kollar hela tiden om regn eller sol är på gång över ranchen.
Som det ser ut i dag, så kommer regnet lagom till att lilltjejen ska sova. Det bli med andra ord regnkläder på när jag får min lilla stund av den dagliga egentiden.
Det var ju en jäkla tur att jag i tisdags hann trimma hela trädgården (en timma och tjugo minuter…det känns i armarna efteråt) samt klippa de ytor som roboten inte tar hand om. En riktig tur med tanke på hur vädret blev igår!! Spöregnande utan dess like.
Storbarnen var iväg med skolan vid en närliggande fågelsjö. Detta är en tradition som återkommer varje vår vid denna tiden. De samlar insekter, lär sig massor och har det mysigt tillsammans.
Stortjejen har uppnått den åldern då de cyklar dit. Så det var på med regnkläder i ottan och kasta sig upp på cykeln med regnet smattrande mot hjälmen.
Blev en aning förvånad över all skeptism denna dag. Denna dagen hade de flesta barnen såklart sett fram emot, som alla dagar då man får ta med sig matsäck. Ändå möts man av en massa förädrar som tycker synd om barnen som behöver vara ute i detta regnande. Vart jag än vände mig under dagen så hörde jag detta! Jag säger inte mer, utan bara att jag inte förstår resonemanget… Men det är min syn på det hela. Men så hör ju jag till den elaka skaran av föräldrar som tvingar mina barn till frisk luft varje dag, och tycker att minst en skogsutflykt i veckan är nyttigt för barnen. Så elakt att mina barn inte får träna lika mycket tv-spel och bli lika bra som kompisarna. Jag skyller mitt uppfostrande på eget arv och miljö.
Barnen kom hem på eftermiddagen, en på cykel och en i buss. De var dyngsura och berättade glatt om dagens upplevelser. De hade såklart haft toppenkul! Hoppas att flera barn hade haft det!
Detta var en skrivelse jag återigen kommer få sneda blickar efter. Jag vet hur mina åsikter fungerar.

Kattkraken Törnsosa då? Jo, hon smiter runt här ute på gården fortfarande. Håller till under uthusen där hon ligger och spanar. Har inte kommit fram till ytterdörren ännu, så vi får se huruvida hon tänkt flytta hem igen eller inte.

Vad mer har hänt i världen?
Jo, en historisk händelse har åter skett i USA. För första gången har en president offentligt gått ut med sitt medtycke till samkönade äktenskap. Detta hyllar vi såklart!

Morgonsolen lyser och det känns skamligt att sitta inne och uggla. Jag tar nog ett varv på ranchen innan lilltjejen vaknar…
Hoppas verkligen det börjar bli bra morgonväder snart igen. Stortjejen vill ju inget hellre än att cykla till skolan! Och nu har hon dessutom pratat med ett annat barn på vägen om att de kan cykla tillsammans till och från skolan,och det ser hon fram emot. Jättekul för dem att slippa cykla hela vägen ensamma och istället ha någon att prata med! Och en trygghet känner jag att hon har sällskap med någon annan på vägen. Det är ju trots allt en bit till skolan.

2 thoughts on “Väder

  1. Mina appar håller bara vad de lovar om regn står på prognosen, det är lite tråkigt… men så lovar de oftast regn visserligen. Visst är det bra att Obama säger ja till homoäktenskap, inte en dag för tidigt, men däremot ´är det tragiskt att det ska behöva vara en så stor grej. Kram.

    • Ja, och detta regnet är ju det minsta man vill se i prognoserna! Och vsst är det sorgligt att homoäktenskap ska vara en världsnyhet…Det borde endast vara en liten vardaglig parantes… Ha en bra dag! Kram

Kommentera

