Och jag har nya fräknar…

Att våren verkar vara här på riktigt nu, det har väl de flesta i landet märkt. Och vilken väder vi fick denna valborgsmässohelg!
Fräknarna har skjutit upp i hela ansiktet och nacken blev till och med lite solröd under gårdagens heldag utomhus. Ljuvligt!

Ledigheten startade i fredags efter att kidsen slutat skolan. Det blev en tur till stan och diverse inköp. Lite nya sneakers, stövlar, fotbollsstrumpor, benskydd och annat som behövde uppdateras.
Shoppingrundan gick fort som attans, för mellantjejen var inte alls på ett gå-på-stan-humör. Men jag räknade inte med något annat heller såklart. Vi fick gjort det vi skulle så då får man vara mer än nöjd!

Lördagen startade vid niotiden då de flesta var vakna. Dammsugning som vanligt innan kroppen ens vaknat till liv. Detta med ett plöjt gärde, aprilväder och en stor hårig lufs är ingen bra kombo alls! Hela nätterna ligger han och torkar på olika platser i hall, kök och farstu. Ser verkligen fram emot en torr period nu…
Svåger med son dök upp framåt förmiddagen. Då klädde vi oss för att sedan tillbringa hela dagen utomhus.
Det byggdes ny fårhage, tränades fotboll, lektes i sandlåda och så vidare.
Att på kvällen se fåren inta nya hagen var helt underbart!! En helt annan sak än kosläpp som verkar ha blivit en av de största trenderna vi fått… Inget ont alls mot alla besökare på gårdarna runt om, men för en bondjänta som jag så är det mer en självklarhet att kossorna hopplar runt i gräset på våren. Ett tips till er som trängs med en herrans massa människor på dessa evenemang är att istället kontakta nån bonde på vårkanten. Fråga när han ska släppa ut sina kor, så kan ni åka dit istället för till de platser som annonserar. Kan lova att det är mysigare att vara själva om stunden. Litet tips bara.

På kvällen tog jag och kidsen en liten cykeltur. Det blev inte lika skönt som vi hoppats på, då stortjejens cykel plötsligt började krångla med urhoppande kedja och låsta trampor…

Söndag morgon körde jag stortjejen till samling för cup på morgonen. Vinkade av ett gäng spända fotbollskids och åkte hemåt igen. Sen tillbringade jag åter dagen i rabatter och sandlåda.
Likaså måndagen bjöd på rikligt med jord under naglarna, gräsklippning och väder som blev bättre och bättre. Det blev dock en avstickare till BUP med mellandottern för att kolla lite olika värden. Hennes puls är för hög, så det blir snart läkarbesök igen där.
Igår körde jag kidsen till päronen på morgonen, sen for jag till farmor och hjälpte henne med lite grejer. Tvätt skulle hängas och ugnen skulle rengöras.
Sen blev det visst en halv dag hos mamma och pappa. Jag skruvade ihop en ny grill, barnen lekte och jag hann även städa ur bilen.
Lycka för lilltjejen att grannbonden harvade på gärdet med… Hon och traktorer!
Efter lite växt- och trädgårdssnack med giftasfastern på andra sidan vägen, så var det dags att fara hemåt igen. Storbarnen och mannen målade lite på huset, och jag och lilltjejen lekte i sandlådan. Vilket väder och vilken kväll! Underbart och man vill ju aldrig gå in mera igen…
Men kvällen drog iväg, och det blev dags för bad och duschning. Läggdags för minsta barnen och soffhäng för mig och den äldsta.

Vädret idag skulle visst bli ännu bättre, så det får bli tvättning på schemat.
Ikväll ska vi klippa oss allihopa. Gött att lätta på vinterpälsen en aning.
Nu ska jag putsa fönster och ägna en stund åt mina orkideér!
Må solen var med er heeela dagen!

Kommentera

