Drama på morgonkvisten!

Ambulanser, brandbil och blinkande blåljus svischade förbi ranchen med ställ i kurvorna…
Upp for jag från soffan där jag just satt mig framför nyhetsmorgon med en kopp kaffe näven. Mannen ringer och säger att han nästintill krockade med utryckningsfordonen längre ner påvåran väg.
Jag smög ut för att se vart de tog vägen, och om jag såg rök eller något annan oroväckande från granngårdarna. Det är inte ofta hjärtat hamnar i halsgropen så här tidigt på morgonen, och inte heller är man van vid sån här action på vischan.
Mannen ringde dock i nästa sekund och meddelade att det var en granne som visst kört lite för snabbt på våra grusvägar när han fipplade med bilstereon, och därmed hamnat i diket. Nos mot nos med ett träd.
Det var ingen fara med honom, och hans far lät meddela ”Det vete faan varför det blev ett sånt jävla pådrag”.
Ja, så var det med det. Dramat kom och gick och var över på några minuter.

Igår var det en aning dramatiskt på annat sätt här ute på landet.
Jag och lilltjejen satt i godan ro och lekte i sandlådan en stund före lunchen. Vi kollade på fåren i hagen och undrade varför inte Elsa var ute med de andra.
Öppnade dörren till fårhuset…Plupp! Klockan 11:15. Där ramlade ett lamm i backen och togs emot av våran förvåning.
Lilltjejen,tjugo månader, fick just uppleva något utöver det vanliga i hennes liv. Vilka ögon!!!
En svart liten slemmig varelse låg plötsligt i halmen och kravlade stillsamt.
Efter att ha varit inne och lagt lilltjejen för middagsvila, så gick jag ut till fårskallarna igen. Jag fick ordna runt lite och stänga ute de andra fåren som var en aning för nyfikna. Elsa behövde vara ifred och lära känna sin lilla bebis utan de andra i närheten.
Sen fick jag hålla mig i närheten en stund. Visste ju inte om det skulle komma fler! Men efter ett par timmar kom efterbörden och det hela var klart.
Var ute stup i kvarten hela eftermiddagen och kvällen sedan. Var lite orolig eftersom andra tackan, Getrud, verkade vara lite taskig mot bebisen… Men nu på morgonen var de ute hela fårfamiljen och verkade trivas bra ihop. En fin samling med En bagge, två tackor och två lamm. Underbart!
Lammet som föddes förra veckan har fått namnet Bääärtil. Ska se idag om det nya lammet kan vara en tacka eller bagge… Sen blir det omröstning om namn igen. Mysigt!!

Ganska roligt när jag sitter nu förresten. Bor man på landet så är man skapt på det sättet att man tittar ju automatiskt ut genom fönstret när det hör ett fordon eller någon går förbi. på något sätt så måste man bara veta vem det är. Och nu har jag uppmärksammat att utryckningsfordon åkt ner igen, grannen har även han åkt neråt förmodligen på väg till jobbet. I den andra bilen antog jag eftersom bilen så hel ut. Och nu så åkte grannens far uppåt i sin traktor med påkopplad krok, antagligen för att kanske plocka upp en bil ur diket.
Säga vad man vill om oss på landet, men vi har fasen koll på vad som händer. Och detta utan att på något sätt snoka. Haha!

Nu är det dags att kolla mail och annat som jag legat i lä med den sista tiden. Ibland vill jag bara avskärma mig från allt…Men i dagens samhälle känns det nästan kriminellt. På tiden att jag återkommer igen.

6 thoughts on “Drama på morgonkvisten!

  1. Jojo, jag känner igen det där från min uppväxt på landet eller när jag åker hem, full koll och som du säger ”man bara måste”. Men vilket underbart drama med lammfödsel!, mindre roligt att få hjärtat i halsgropen, men dete var ju som sagt inte så allvarligt. Tur var väl det. Hoppas nu ni får en fin helg utan för mycket drama. /Mirakelmorsan

    • Ja, man kan ju inte rå för det…Haha! Ja, i helgen ska vi bara mysa med lamm och ha det underbart!! Hoppas Du får en fin helg med =)

  2. Ja kört för fort gjorde han inte fast kör man över 40 på denna väg är de ju för fort och eftersom han hade ont i nacken så blev de detta jävla pådrag! Mvh Tessan

    • Nu vet jag inte om du vinklade detta till nÃ¥t negativt. Det var det verkligen inte. Jag citerade bara hans far, och skrev bara om hur min morgon var. Hoppas inte att ni fick det till nÃ¥got ont om er pÃ¥ nÃ¥got sätt! Hörde av barnen att han hade ont i nacken. Hoppas han mÃ¥r bra, och att det inte var nÃ¥n fara!

  3. Gratulerarar till lamm nummer 2!! Du är ju en riktig fårfarmare nu! Kanske kan knäcka extra på Skara semin elelr nåt…( Finns de längre förresten??)

    • Haha! Jamen visst! Det kryllar av fårskallar numera. Nu ska det byggas ny hage till de ulliga älsklingarna!

Kommentera

