Plötsligt händer det och vänder det.

Det har vart en alldeles underbar i mitt liv som hemmafru på ranchen. Fram till klockan 19:00 så kan jag inte säga att det var tråkigt en endaste sekund! Härligt annorlunda!

Dagen startade med att mellantjejen inte gruffade ett endaste dugg på morgonen!! En otrolig upplevelse som inte hänt sedan jag vet inte när. Att det ska finnas en morgon då inget bråk eller tjafs utspelar sig under detta tak var en otrolig tanke. Men, alla var på bra humör trots den tidiga timman. Och flera leenden utbyttes under morgonrutinerna. Toppenbra!
Sen när skolbarnen farit satt jag leende med en kopp kaffe och läste tidningen. Inte ens de dåliga nyheterna i den fick mig att vekna.
Väckte lilltjejen som var en aning trött. Klädde henne för att åka på sångsamling, där vi inte vart på tre veckor för alla sjukdomar. När vi kom dit satt en lapp på dörren att det inget var idag på grund av andra aktiviteter. Hepp. Det blev en liten sväng till min farmor istället. Hon hasade runt och bakade bröd, trots opererat knä. Såklart. Hon hade körigt värre, så vi plockade med oss en kasse med bröd och drog oss hemmåt. Åt lite förmiddagsfika i form av nybakt bröd ute i solen.
Sen minsann bjöds det på överaskning! Fårklipparen kom! Tjiho vad roligt det är att kolla när fåren klipps. Att de helt plötsligt sitter alldeles fogligt och går med på både trimmning och klövklippning. Märkligt. Men det var ett riktigt vårtecken denna dag! Vi fick dessutom reda på att båda tackorna är dräktiga, så nu väntar vi smått!!
Efter att ha monterat ihop en ny kompost, så var det sovdags för lilltjejen och egentid för mig sedan. Jag passade på att fylla bilen med skräp, dricka lite mer kaffe i solen och bara njuta av vädret.
Mellantjejen kom hem, och på ett sagolikt humör var hon. Vi strosade runt i trädgården tills stortjejen kom. Hon med på ett bra humör för omväxlings skull. De båda fixade påskriset vid vägen.
Lite mellis och sen gick vi ut allihopa igen när lilltjejen vaknat. Jag skruvade lite grejer och fixade, fick en paus när vännen U ringde. Sen var det dags att dra vidare.
Fotboll för stortjejen, så jag körde dit henne och kompis som vi plockade upp på vägen. Dumpade dem i byn, och for till återvinningscentralen. Där hölls vi en stund. Mellantjejen tycker det är jättekul att sortera, så det gick alla tiders. Lilltjejen drog även hon sitt strå till stacken så gott hon kunde. Sen lämnade vi en hemlis i vännen Å:s postlåda, vilket hon kanske inte sett ännu men springer ut och kollar efter när hon läser detta…
Till bibliotetek en sväng. Lånade lite böcker, lilltjejen läste ett par snabba böcker med bästa bibliotikarien, mellantjejen laddade även hon med lite påskläsning.
Sen gick vi över gården till idrotshallen. Kollade på sista träningen som var slut vid sju…
Då blev det så mycket att tänka på att jag blev alldeles trött…
Cup tidigt i ottan på söndag, samspråk med andra föräldrar och jag kom på att klassfotbollen måste avklaras snart eftersom jag är ansvarig och inte ens är hemma den gällande helgen, sova över på lördag ”nej, jag orkar inte om jag kommer hem från Ullared och huset är fullt”, ena kompisen kan inte vara med på cupen visst för de åker ju bort på söndag, andra tjejen kunde visst inte sova över för hon skulle ju vara hos sin pappa, kan kompisen ändå vara med på cupen om hon är hos sin pappa?, men då är ju jag ensam tjej på cupen, varför måste pappa jobba sent denna veckan, lilltjej trött som en gnu mitt i alltihopa, vi måste åka hem och sova nu, vi ska ha träning på konstgräset i grannhålan på måndag-vad kul!, på måndag åker ju ni till farmor, Buäääääää jag vill vara med på träningen… OCH SÅ VIDARE!!!

Nu tar mamman ett glas rött och inväntar Desperate Housewifes…That´s what I am.

Kommentera

