Lekstund och brandkatastrof

Det blev en mycket fin förmiddag igår!
När vännen Å kom så överaskade vi hennes dotter med en trehjuling. Efter det blev det fika och paketöppning på trappan i vårsolen och sedan lek i ett par timmar. Vädret var underbart och sällskapet lika så!
Sen blev ju tjejerna lite trötta så det var dags att avrunda.
vännerna åkte hem och jag la lilltjejen.
Eftersom det var vindstilla stå tänkte jag att det passade med att slå eld på brasan på gärdet.
Det är plöjt på gärdet runt om och en bit till gräset som angränsar till våran dunge, Så det skulle ju inte vara några bekymmer.
När det brunnit en kvart, och såg mycket bra ut så hände det…Vinden kom från ingenstand och liksom bara välte ner elden i horisontalläge. Den fick tag i gräset och mitt hjärta höll på att slå frivolt!
Det som hände därefter var ett katastrofalt läge.
Jag slog som en galning i gräset med en kratta för att släcka. Livrädd för de höga lågorna som brann snabbt mot dungen. Hela skogen kunde gått åt, men det enda jag tänkte på var stugan som står tjugo meter därifrån. En gammal stuga som en gång stod i trädgården,men nu är flyttad och fungerar som en frizon för mellandottern när hon vill vara i fred.
Jag slog och slog. Det brände i ansiktet och på ena armen men det kände jag knappt just då.
När elden i gräset slocknat så lugnade sig även vinden igen. Jag kände hur ansiktet hettade som f-n! Tog kvastskaftet och slåg sönder en frusen vattenhåla. Fick tag i ett jordigt isflak som jag la mot ansiktet. Sjuk situation!
Sedan var jag kvar en lång stund där ute. Kastade vatten med hjälp av en burk jag hittade. Dränkte marken omkring och fick det hela under kontroll igen.
Hoppas verkligen inte att någon med brandkunskap läser detta nu… kan i så fall meddela att min pyrotekniska sida fått sig en läxa om det är någon tröst.
Ska aldrig mera göra så. Jag lovar!
När mannen kom hem var jag fortfarande en smula skakig… Fick sminka över min knallröda vänstra sida av ansikten, ta på en långärmad för att dölja min röda vänsterarm och sen fara till barngympan.
Efter det hade vi möte med föräldraföreningen och sen kunde jag pusta ut.
Förkylningen slog även den till under kvällen och idag är jag riktigt jävlig.
Själva snorandet och hostan är ingen big deal, men min onda rygg blev inte bättre av gårdagens aktiviteter precis. måste bara få gnälla och säga att det gör jävulskt ont i den. ch det värsta är att det sitter ända ner i svanken, så jag kan knappt böja mig ned.

Idag bli en dag i det lugna. Måste tyvär som varje dag, dammsuga ändå. Dessa leriga gärden och en stor hund i det fria går inte riktigt ihop som jag vill. Lite golvvärme på det, som han ligger och torkar på natten. Det är en hög i farstun, en nedanför trappan till övervåningen och en hög utanför ena ingången till tv-rummet. Mycket otrevligt att sätta sina barfotafötter i.
Men sedan är det vila som gäller. en lugn stund utomhus på förmiddagen får det bli. Inga tändstickor i fickorna…
Man lär så länge man lever heter det ju.

Kommentera

