Nu så!

Ordning och reda är skapad.
I två veckor har jag pysslat i min snickarbod. Jag har rensat, sorterar och skapat en uppmärkt och organiserad ordning som sällan skådats. I varje fall inte i den byggnaden…
Lådor är uppmärkta in i minsta hörn. Jag vet ännu mer exakt vad jag har och vart det finns. Och ÅH så mycket golvyta det blev!
Och ännu mera lär det bli. Jag har bokat hämtning av alla saker som ska skänkas, så den blir av nästa vecka. Det är ett gäng flyttkartonger och säckar med diverse prylar. Allt mellan kläder och blomkrukor. Det blir nog lite till, för jag plockar några saker här inne varje dag också.
Inom en framtid ska ju även möblerna i tv-rummet bytas ut när det utbygget blir klart, så det är ju lika bra att börja tömma det jag kan redan nu när jag ändå är igång.
Skåpet i tv-rummet är väldigt tomt… Jag har rensat bort en herrans massa glas som bara stod och dammade. Sexpack med snapsglas som man fått nån gång, massor av parglas. Och hur ofta har vi druckit i champangeglasen vi fick när vi flög luftballong? Nä, de kan nån annan människa skåla i i stället. Sen hällde jag ut en massa märkliga flaskor med…Blåa likörer, otäcka roséviner och annat som bara står. En massa oöppnade flaskor som aldrig kommer öppnas.
Vi får se hur stor hörnan med ”skänkes” blir.
Jag har kört ett antal vändor till miljöstationen med. En stor del var ”allt som rör sig, lyser eller låter…ni vet. Sen brännbart osv. Insåg att jag inte heller gör så mycket syslt som jag borde, så det var ganska många tilltänkta syltburkar som fick åka nu. Saftflaskorna däremot kommer till användning i sommar igen.
Jag har tvättat upp och sorterat allt som ska säljas på två kommande klädbytardagar med. Mindre kul var att när allt var uppmärkt och klart, så insåg jag att det var en jäkla skit till frystejp jag köpt. Den släppte från varenda plagg…Men igår märkte jag om alltihopa. De sju kassarna lär fyllas på de kommande veckorna…
Det tråkigaste blir ju att sätta ut de saker som ska säljas på annons. Sånt bök med folk som ska ringa med konstiga frågor. Men det är bara att ta. Tomt ska det bli!
Stortjejerna är hos farmor och snuten ett par dagar nu. Passade på att köra de sista tv-apparaterna till tippen på vägen dit. Jag kände mig så lättad efter att bli av med dem! Hoppade in i bilen igen och suckade stilla. Då spelades Whitneys version av ”I will always love you” på radion. Jag ylade med och började sedan gråta. Mellantejen klappade mig på axeln och undrade om det var jobbigt att kasta sakerna. Stortjejen glodde på mig och sa ”du kände henne ju inte eller?” Jag själv undrade bara i allmänhet vad det tog åt mig. I bland undrar man ju verkligen… Märklig situation var det i alla fall.
Har tagit mig i kragen och beställt tid för synundersökning med! Sist jag gjorde det var nån gång runt 1993. Så det var väl dags nu då. Glasögonen jag hade då är ju obrukbara för länge sedan, och läsglasögonen jag köper för tio spänn hos Boris är väl kanske inte bra i längden.
Kanske säger de att jag är halvblind och tar mitt körkort från mig…Ser med skräckblandad förtjusning fram emot undersökningen.
Detta är väl vad som hänt den senaste tiden. Nu är jag fri igen. Lättad i själen och upprymd i sinnet. Tillbaka i verkligheten och inte längre framstupa i kassar och kartonger.
Jag har även planterat mina orkideéskott som jag köpte på flaska i Thailand. Det var nio stycken! Mycket spännande…
Nä, dags att sluta innan detta bli en halv roman…
Ikväll kommer storbarnen hem igen och jag ska på klädparty. Fint som snus båda sakerna.
 
Kommentera

