Jag har ALLT!

Äntligen äntligen börjar det hända saker i min älskade snickarbod!
En hel vägg är avröjd, och där ska fina hyllor sättas upp. Sedan kan jag ta en låda i taget, sortera,märka upp och få ordning på allt. Just nu har det vart så rörigt att jag till och med börjat tänka långsiktigt. Typ, ska mina barn behöva ta hand om detta när jag dör?
Den senaste tiden har jag vart i riktigt rensa-kasta-sälja-återvinna och skänka-period.
Allting som inte är användbart ska bort.
Tvättstugan är avklarad, där jag ägnade en helg åt att sortera skruvar, verktyg, pluggar, handdukar, krokar, gardiner med mera. Hittade ännu fler uråldriga gardinknoppar…Har inte haft gardinknoppar sedan tio år tillbaka, så jag vet inte riktigt varför de finns kvar.
Min man kom in mitt i processen och muttrade saker om att jag är galen med mitt samlande. MEN- i alla fall 95 procent av sakerna ÄR faktiskt användbara. Hos mig kan man finna exakt den skruv man behöver, exakt den färg på sytråd man behöver. Vad du än söker! Letar du efter en liten mutter, en fin snäcka, en bit taggtråd…Vad som helst, så har jag det.
För de som inte känner mig så kan mitt samlande kanske få mig att låta som en galning med världens stökigaste hus. Så är inte fallet. Jag måste förtydliga att jag älskar att städa, har ett pedantiskt ordningsinne och verkligen inte lever i misär. Min röra jag talar om handlar oftast att det hamnat lite för många stjärnskruvar i lådan med muttrar, några gröna trådrullar i det blåa facket eller urväxta kläder i fel låda vad gäller storleken. En liten avvikelse i min hjärna som gör att jag vill ha var sak på sin plats. Söker någon efter något så vet jag vart det finns. Oavsett om det är en Sweden Rock Magazine nummer 3 från 2001 eller en extralång knappnål.
Igår var mannen hemma och jobbade på kontoret, så jag passade på att förbereda väggen i snickarboden. Detta kommer bli mitt projekt fram till trädgårdssäsongen startar på allvar. Sen har jag annat för mig.
Det får bli stunder när lillfisen sover middag och lite på helgerna. Denna dag hoppar jag nog, med tanke på att det är nitton minus ute…
Väggen i alla fall. Några hyllor satt där innan med en massa saker på. Det mesta var sådant som var kvar från förra ägaren. Eftersom mannen i fråga var en ökänd samlare även han, så fanns det otroligt  saker där ute! Och tillsammans med prylar som jag sparat så bleb det en fin coktail…
Ett gäng dynamos  av märket Bosch, gamla bitar av kedjor, blad till lie, taklampor, sittunderlag med autografer från speedwayförare, antika cykelpumar, rostiga oljekannor från kriget, takräcken, stenungsspadar, en unikabox, blomkrukor föreställande grisar, kedjeskydd till gamla cyklar, lådor av olika slag, gamla spikar i storlek gigantiska!, julgransbelysning, delar till antika mjölkmaskiner…Det finns allt!
Ska bli spännande att gå igenom allting en gång för alla. Senare i vår kommer det bli släpkärror fyllda med kläder, vasar, vhs-filmer och tomtar körda till second-hand.
Ett ton järn till skroten. Väskor, delar till vävstolar och osäljbar skit ska eldas upp. Gammal elektronik, bilbatterier, frysbox och plastbaljor till återvinningen. Alla gardiner och tyger ger jag till PRO så kan de väva mattor och vad de vill.
Jäklar vad fint det ska bli!
Sen måste jag så klart spara en massa fina saker med… Som tio par gamla träskidor från 20-talet, den gamla handdrivna borrmaskinen på väggen, några rostiga gamla fårsaxar och snickarbänken såklart. Det är ju bra att ha saker…Eller?
Nä, tusan vad trötta ni måste vara på att höra om mina gamla saker!
Men, jag ska i alla fall sätta ut ett gäng prylar på annons som faktiskt inte är så dumma. Saker som någon faktiskt kanske vill ha.
-Barnvagn Kronan
-En våningssäng (använd sex månader)
– Speglar
-Två bokhyllor EXPEDIT  IKEA 
– Sänggavel bredd 160 cm
-Hallmöbel
– Gamla fönster
– Vägghyllor, vinterställ, slalompjäxor, bord, stolar och andra saker som jag äntligen kommer gå med på att göra oss av med.
Återvinning av alla de slag. Någon som efterlyser något så är det bara att säga till! 
Jag har ALLT (nästan…)! 
Kommentera

