Thailand

Så har det gått en vecka sedan vi kom hem från värmen.
Allt faller in i sin vardagliga rytm igen, och det känns nästan som vi aldrig ens varit borta! Visst är det märkligt hur snabbt tiden går och hur snabbt man glömmer.
Var och hälsade på goda vänner i söndags som fått tvillingar. Så underbara små bebisar! Och där är ju också ett STORT ”vad snabbt man glömmer”. Kan inte förstå att mina tjejer vart så små… Det är ju ofattbart! Och stortjejens kommentar när hon höll i pojkbebisen…”Mamma, jag vill ha ett till småsyskon…” Hrm. Jaha. Ja, vem vill inte ha en till bebis när man väl håller i de små ljuvliga varelserna.
Men åter till Thailand. Tänkte ge er en mycket kortfattad (?) typ av resedagbok:
Måndag 2/1:
Barnen var vakna i stort sett hela flygresan…Lilltjejen sov en pyttestund på ynka tjugo minuter. For mest runt och var otroligt frustrerad av denna tristess som uppstår i ett flygplan. Mellantjejen somnade just när planet bromsade in för att landa.
Under bussfärden till hotellet, en förövrigt rekordkrokig väg uppför kusten på en och en halv timma, hade vi alla näsorna tryckta mot rutorna och försökte ta in allt vi såg. Med en kvart kvar av resan så började lilltjejen tokkräkas! Halvpanik uppstår och jag och mannen torkar spy från oss själva, säten, golv och barn. Mitt i detta så börjar mellantjejen tokblöda från näsan. Hon har en tendens att få näsblod när hon är stressad eller trött, så detta föll sig egentligen ganska naturligt just där.
Vi badade, käkade kvällsmat och la oss. Alla precis vråltrötta efter detta dygn som redan blivit tisdag.
 
 
 
Onsdag 4/1:
Alla var piggare och på något bättre humör. Svåger tog storbarnen och tillbringade dagen vid poolen. Jag och mannen tog med lilltjejen och for in till Khao Lak för lite shopping. Simglasögon till några, vatten, lite kläder och youghurtar. Tillbaka till hotellet, där det var dags att sova en sväng för lilltjejen. Under tiden packade jag upp och gjorde oss hemmastadda. På kvällen gick vi ner till stranden.
 
Torsdag 5/1:
Vi åkte allihopa in till Khao Lak och shoppade. Lunchade och åt glass. Barnen ville bara tillbaka till poolen, så efter några timmar blev det flaktaxi tillbaka. igen. Lilltjejen fick sova en stund i vagnen eftersom det var städning på rummet. Resten av tiden sov hon middag i rummet. Välbehövligt med denna svalka några timmar mitt på dagen för en så liten människa.
Vi gick och käkade kvällsmat på grannhotellet. Kan säga att vi var ganska ensamma överallt där vi åt kvällsmat. Vi åt ju redan vid femtiden varje dag, eftersom lilltjejen är så sjukt trött och vill sova tidigt. Men det gick bra det med.
Någon av oss nattade lilltjejen varje dag, och så satt vi inne i det andra rummet resten av kvällen. Vi hade två rum som låg vägg i vägg, så det var enkelt att kika till henne både genom ytterdörr och balkong. På det sättet fick hon sin normala sovtid vilket var skönt för oss alla.
 
Fredag 6/1:
Jag vaknade utvilad vid 07. Underbart! Lilltjejen sov 15 timmar denna natten, så äntligen var hennes goda humör tillbaka! Jag och svågern hade lite ö-råd med storbarnen angående deras tjafsande och gnatande. Efter det var det bra igen och de glada minerna togs fram. Mannen och svågern lånade cyklar för att åka och storhandla vatten. De kom tillbaka med massa goda drycker samt ömmande rumpor efter obekväma cykelsadlar.
Snackade igenom lite rutiner som vi ska försöka hålla oss till så det passar alla barnen resten av semestern. Fick sms hemifrån på kvällen! Lilltjejens vanligtvis raka hår, har plötsligt antagit en annorlunda permanentad form…
 
Lördag 7/1:
Jag var med lilltjejen hela dagen, och solade således endast endast en timma. De andra hölls sig också mycket i skuggan, då det hunnit bli lite röda axlar och näsor.
på kvällen åt vi på ett hak alldeles utanför hotellet. Där kom vi att äta nästan varje dag framöver. Mr Wit, en av ägarna var en riktig skön glidare. Lite halvgalen dock.
Det kommer fram folk hela tiden och lyfter och grejar med lilltjejen. De lyfter upp henne och går iväg med henne hela tiden. Försvinner så hon inte ser oss. Det är ju Thailändarnas sätt och kärlek till barn, men hon bli en aning rädd emellanåt och visar sidor vi aldrig sett förut. Efter resan är hon nu extremt fäst vid mig. Hon är rädd för folk, och tror väl att alla ska ”ta” henne. Men det går väl över antar jag.
 
 
Söndag 8/1:
Badade hela dagen. Svåger och barnens kusin tog en långpromenad så jag var ensam med stortjejerna när mannen sov middag med lilltjejen. Var skönt med lite soft egentid i smågrupper.
Lånade en dator på kvällen och mailade hem. Fick lite nyheter hemifrån  och där visar det sig att vännerna fått sina tvillingar, samt andra trevliga nyheter!!
 
Måndag 9/1:
Mannen och svågern drog till stan för att ta ut pengar och fixa lite. Jag försökte ha kidsen i skuggan så mycket det gick. Hade lite picknick och mys. Lilltjen sov ingen middag. På eftermiddagen tog jag mig en ensampromenad på stranden och mediterade lite. Jag, med tidernas största skräck för havet la mig just vid vattenbrynet och tvingade mig till lite terapi. Jag och det stora havet… Lite stolt över mig själv! Sen kom de andra, och jag vågade mig en bit ut i vattnet. Då skrapar mellantjejen upp sitt knä på en korall och frågar vad som händer när det kommer blod i vattnet. Jävlar! Jag var femtio meter från stranden och k
larade av den sträckan på endast några sekunder…Resten av resan var jag endast på ett lagom djup som knappt täckte fotknölarna…Japp, inte lätt att ha en sådan fobi för havets skräck.
När vi käkade på kvällen så fick mellantjejen fruktansvärt ont i magen. Jag gick till hotellet med henne och lilltjejen som var lagom att lägga. ´Mellantjejen fick sedan tillbringa en stund på toaletten, och jag försökte få lilltje att sova. De andra kom tillbaka och efter några öl så tappar mannen omdömet och knackar på våran dörr…Just när barnen somnat. Vaknar igen och allt börjar om. Jag bli en aning trött på det hela och önskar smått att jag hade en till vuxen tjej att dela det hela med. Känner mig lite som ensam mamma till alla barn (och karlar…)
 
Tisdag 10/1:
Mannen säger åt mig att ta hand och endast mig själv denna dag. Efter en natt med obefintlig sömn så går jag jag ner till stranden vid sex på morgonen. Promenerar och njuter av egentid. Går och tar lite massage. Det var minsann underbart! Jag har fått en knasig reaktion på myggbett och mår allmänt dåligt. Får tips och råd om vad jag ska skaffa för läkemedel. Resebolagets personal vill få mig till en läkare, men jag avvaktar och använder mig av Thaitips sistället. Mellantjejen fortfarande lite dålig i magen. Kusinen får även han en släng och får också springa på toaletten denna dag.
på kvällen tar jag med stortjejerna och mailar hem.
 
Onsdag 11/1:
Den stora shoppingdagen för alla! Vi har sett ett McDonalds och barnen jublar när vi plötsligt står utanför denna port. Mellantjejen och kusinen börjar bli bättre i magarna. Köpte fulskor (hockeyspelarens ni vet…) till lilltjejen. hon går som hejsan nu! Jag tog massage igen.  Mannen sov hos de andra (svåger, kusin och stortjej delade rum) inför morgondagen då de ska upp tidigt, så han inte ska väcka oss andra.
 
Torsdag 12/1:
De största åkte på dagstur till Similan Islands. Jag fixade överaskning till mellantjejen, så hon fick fotmassage! Sicken lycka! Kan lungt säga att hon älskar alla former av massage, så att få det av proffs var en upplevelse hon kommer leva på.  Vi tog en promenad ut till udden och hittade en present till grannen.  Vi käkade och myste hela dagen vi tre. Var på stranden och träffade en man som förlorat fru,tre barn och sitt ena ben i tsunamin. Han hade nu en ny familj. Flickan var tre år och nästan mindre än lilltjejen. Småväxt folk de där.
 
Fredag 13/1:
Jag, mannen, lilltjejen och stortjejen drog till stan en sväng. Vissa var trötta  efter gårdagen och visade inte sitt bästa humör. Så många barn som hela tiden kommer fram och vill känna på barnvagnen samt känna på lilltjejen… Så söta! Imponerad av stortjejen hur hon pratar med Thailändarna på knagglig engelska. Hon är med och prutar och fixar hela tiden. Min stora tjej! Fick mail av mamma. Jag struntade i kvällsmaten och gick och la mig med lilltjejen som redan ätit. Behövde ladda mitt energiförråd då det blivit tömt av olika anledningar.
 
Lördag14/1:
Dags för utflykt igen. Mannen var kvar på hotellet och fick egendag med lillskruttan. Vi andra for iväg med Mr Wit för att besöka tsunamimuseum och rida elefant. Vi besökte vattenfall, var i djungeln, fick en massa historialektioner och lärde oss mycket.  Dagen avslutades med finmiddag hos Mr Wit. Det var en underbar dag och alla var på toppenhumör! På kvällen kom en störtskur och det kändes som himlen öppnade sig på en sekund. Uppfriskande.
 
Söndag 15/1:
Vi delade upp oss lite, och jag och mellantjejen hamnade vid poolen ensamma. På eftermiddagen for vi allihopa till Khao Lak för den sista shoppingen av souvenirer och lite andra saker som spanats in tidigare. Käkade på ett gott ställe och hade det toppen.
Flaktaxi som vanligt tillbaka till hotellet.
 
Måndag 16/1
Jag packade när lilltjejen sov middag. Många känslor när man ska fara hem igen…Tänk om man kunde ta med sig värmen och sommaren hem till ranchen!!
Vi tillbringade flera timmar hos Mr Wit på sena eftermiddagen. Sen var vi på stranden och sa hej då till havet. Barnen badade och insöp allt det sköna…Det var så sjukt mysigt denna sista dag!
One thought on “Thailand

  1. Vilka härliga bilder!! Det är annat än mina snöbilder det!! Allt ser helt fantastiskt ut, vill bara åka direkt! Ska sätta mig bland mina sjuka barn och blunda och låtsas att jag är på semester! Kramar kära du!!

Kommentera

