Mina favoriter

Så ska jag ta och berätta för er om mina favoriter bland tomtarna och julfigurerna. De enda julfigurerna som bor på våran nedervåning under några veckor varje år. De som har sin givna plats, och har en speciell betydelse för oss alla eller bara för mig.
Utöver dessa varelser så smyckar jag desto mer med granris, textil och ljus som jag tycker gör julen mer än just tomtar. Det är mer  min stil med myspys än skäggiga gubbar och skira änglar.
Tänkte i alla fall dela med mig om varelserna och dess historia.
Först ut är:
 Spanaren!
Denna tomten är den ”riktiga” Tomtens spanare. Han har daglig kontakt med Tomten vad gäller ALLT som händer i huset. Så det gäller att passa sig och välja sina ord och handlingar då denna spanare ser och hör allt som händer på ranchen…
Enligt vissa personer i familjen så döljer han en inspelningsapparat i handen bakom ryggen…men vad vet jag. Det är bara vad jag hört.
 
 Slagträ-Tomten!
Denna täljda trätomten är en halmeter hög och hade en gång ett märkligt syfte… Den köptes till mig då mitt ex jobbade natt och vi hade en del skumma typer i hyreshuset som kunde knacka på emellanåt. Jag skulle således ha denna vid dörren som eventuellt tillhygge i hotfulla situationer. Det hela är en parodi, kan de som känner min historia tycka. Men för mig är den en påminnelse över hur livet kan förändras, att våld inte hjälper och den bär med sig SÅ mycket historia! Den har fått finnas vid ytterdörren, lättåtkomlig inför ovälkomna gäster i hela femton jular. Och nej…jag har aldrig fått användning av den i det menade syftet.
 
 Mr Miyagi
Under en pysseldag skulle dessa försvarvade träpinalerna bli änglar.
Eftersom jag alltid ska vara tvärtom så skulle jag såklart ha en svart ängel…och så tillkom några knappar och fickor på särken…och så lite skallighet på huvet…och så lite SKÄGG. Ja, och sedan såg den helt klart ut som Mr Miyagi med gloria. Vissa arrangörer på denna pysseldag vart inte helt nöjda med detta…Men den skulle nog kunna få stå framme hela året om jag fick bestämma. Han är söt ju!
 
Britts tomtar
Detta är ett gäng handstickade tomtar som klättrar på ett rep. De hänger varje år på ena gardinstången i köket, och ser lite halvknasiga ut då de inte matchar alls med övrig inredning. Men minnena är dock speciella.
Jag arbetade förr med specialstädning, med då och då dök det upp andra uppdrag i branschen, och just ett sådant fick jag i form av hemstäd hos ett äldre par. Detta var innan den nuvarande trenden av hemstäd drog igång.
Paret var i vart fall hur underbara som helst. De hade en del otur med sjukdomar och operationer, och uppskattade besöken såå mycket.
Denna handgjorda tomteraden köpte i alla fall Britt, då hon trotsade hälsan och for till Köpenhamn för julshopping. Jag blev jätteglad, och tackade så mycket för uppskattningen när jag fick den som julklapp.
En månad senare gick Britt bort, men minnet av henne finns kvar. Det sitter i garntomtarna som får leva vidare många år till!
 
 PostTomten
Kort och gott! Han står där med ett paket i näven vid lådan med julkort. När jag tog kortet i helgen var lådan tom, men det har nu börjat fyllas på…
 
 Tomten utan namn
Endast inne på andra julen hos oss och har ännu inte blivit döpt. Köpte den då min vän förra året sålde inredningsprylar. Jag blev kär vid första ögonkastet och den kärleken lär hålla i sig…Är han inte underbar?
 
 FulTomten
Mamma och Pappa köpte den på julmarknad i Lübeck tror jag. Ful som stryk är han denna rackare! Med garnsskägg, kvistar i huvudet och nån ful luva ser han ut som… ja, jag vet inte vad! Han påminner mig på något sätt om en fattig, rysk gammal tant som på något sätt har fastnat med ansiktet i moppgarnet.  Han (hon?) får i alla fall stå under granen varje jul och göra vad han vill.
 
 Det spetsiga gänget
 Det började med de två minsta som vi fick i julklapp av Mannens mamma. Året efter kom en högre modell, och senare en ännu högre. De är så snygga! Dock riktigt svåra att packa in, och jag är lika orolig varje år då jag vecklar ut dem bland bubbelplast och wellpapp…
Och såå, sist ut bland denna brokiga skara är…
 Di Leva, Lady Gaga och Willie Nelson!
Dessa var från början tre silversöta änglar, som jag inte trivdes med…De var med i Extrem Makover och…Ta Da!
Finns inte så mycket att säga om dem egentligen. ”Men mamma, det är ju helt vrickat…Så kan man inte göra…” Johorå, det kunde man visst! Enda misslyckandet med detta är att Di Leva mer ser ut som Barbra Streisand…
 
*
Happ, det var mina figurer i sina udda slag.
Nu känner jag mig otäckt blottad efter att ha visat upp mina vänner på detta sättet… 
4 thoughts on “Mina favoriter

Kommentera

