julstök och snornäsor

Vi är mer eller mindre förkylda allihop.
Mellantjejen är värst. Hon har vart halvfebrig hela veckan, men kämpar ändå. Hon vill inte missa något i skolan före jullovet, och jag anser väl heller inte att det är bra eftersom de ska vara lediga så länge när vi drar utomlands.
Hon är tapper och gör så gott hon kan.
Och med tanke på att jag är hemma på dagarna och det tar fyra minuter för mig att åka till skolan, så kör vi upplägget att de ringer mig om hon inte skulle orka.
Men nu är det helg snart, och det blir vila för henne ett par dagar. Visserligen ska hon på kalas imorgon ett par timmar, och det om något brukar ta på henne. Men dock en helg att för övrigt bara vila.
Sen är det tre slöa skoldagar med pyssel och julbord, innan det är jullov på riktigt!
Jag och lilltjejen har städat i dagarna två, och mellan allt julstök så har det vart en hel del annat på tapeten med.
Vi tillbringade föregående helg hos goa vänner. Det var underbart att få komma bort och slappa några dagar. Bara umgås och pysa runt i mysbyxor allihop. Fast liiite shopping hann vi allt med också.
Kan meddela att lilltjejen dessutom somnade i bilen för första gången sedan hon var några månader gammal. Mycket förvånade blev vi andra!
Sen gjorde jag på ett par dagar 25 julkransar med, som föräldraföreningen sålde på ortens julmarknad. Var skönt när det pysslet var över och mina händer fick vila…
Har även fixat med fika på förskolans luciafest. Även detta i föräldraföreningens regi.
Det har gjorts julkort under lediga stunder, fixats med de sista julklapparna. Jag tycker ju att jag är färdig hur länge som helst, men ändå fattas det alltid något. Nu har jag bara mannen kvar…Vi skulle ju inte köpa några till varandra i år, eftersom vi tar resan istället. Men jag har på lur att jag kommer få en speciell klapp av honom så…
Sen är det mycket tankar och funderingar fortfarande. Jag tränger bort tankar på min egna kropp som är jävlig nu, och istället går alla känslor till fyra närstående som på sina håll har det svårt av olika anledningar.
Det blir många samtal, många tårar, många frustrationer.
Men idag är det krafttag som gäller. Städning och så ska tomtarna fram. Barnen ska fylla sina rum med granar och pynt.
Jag själv har bara några speciella tomtar, med speciella minnen, som ställs på sina speciella ställen.
Jag är inget för att bada i ett tomteland…
Men dock. Några speciella finns det.
Nu ska jag hasta vidare medan lilltjejen sover.
Torka golv står näst på listan…
 
Trevlig helg på er alla fina männískor!
2 thoughts on “julstök och snornäsor

Kommentera

