Första, Andra, Tredje…Nätauktion!

Jag är ju som sagt en traderare.
Mycket säljs, och lite köps. Än så länge i vart fall.
Brukar hänga på sajten på kvällarna och följa budgivningar, samtidigt som jag förundras över allt som finns till salu. Och det finns verkligen ALLT1
Från en liten skruv, till en hel husvagn. Från begagnade underkläder till helt nya märkeskläder för tusentals kronor. Vad du än söker, så finner du det där.
Men åh, så alla dessa trendord vi slänger oss med missbrukas på denna sida!
Människor har ingen aning om ordens innebörd då de blandar dem i sina annonser. De tror att pengarna ska rassla som aldrig förr om de skriver ”underbar, chabby chic, romantisk, vintage…” och avslutar den långa harangen med ”helt ny kudde från Ikea”.
??Nä, jag är inte med på den.
Liksaså ”Retro, nostalgisk, trendig…” och detta med en bild på en barn t-shirt från HM föreställande Byggare Bob.
?? Inte med på den heller.
Skulle vilja förstå dessa människor. Jag antar att många luras till deras auktion efter att ha sett dessa vackra och tilltalande rubriker, men jag tror inte att så många direkt går på det efter att de sett vad som i själva verket syns på bild.
Sen finns det såklart många oförstående säljare. Jag pratar om de som inte alls vet vad det är de säljer. Som inte vet bättre. De säljarna blir riktigt blåsta på pengar de kunde tjänat om de använde rätt ord i annonsen.
Denna är bra:
”Söta tygskor med snäll döskalle. ”
De gick för 1 krona till lycklig köpare som visste bättre, efter att ha sett vad det gällde. Hade annonsören istället valt att skriva vad det egentligen var dvs
”Helt nya sneakers från Cheap Monday”
då hade priset antagligen höjts lite skulle jag tro.
Men köparen blev nöjd! Och säkert köparens dotter med, som velat ha just sådana ett tag.
 
Ja, det är en djungel av ovetande, överpriser, felbeskrinvningar, underpriser, slump och tur denna auktionsvärld. Men åh, så roligt det är!
Själv håller jag tummar för att jag själv ska ha tur med de plagg som jag för tillfället har ute. Spänningen lär stiga några dagar till…
´
Men nu tar vi helg!
Vi drar till goa vänner, som vi inte sett på två år!! Skrämmande…
Vi har inte ens sett varandras yngsta barn! Det ska bli så sjukt mysigt att hänga med dem igen.
Underbart!
Ha en trevlig helg ni andra med. Ta på er en chabby chic och retro tröja som ni köpte förra veckan, hoppa upp i eran splitternya vintagesoffa (direkt från fabrik), släng på en nostalgisk film som är helt nyproducerad och bara myyyyys!
 
 
Och ja, jag är medveten om felstavningar…Men ironin flödar på fler än ett ställe i detta inlägg.
 
One thought on “Första, Andra, Tredje…Nätauktion!

  1. Och när man ändå har på sin underbara chabby chica, retro-nostalgiska tröja kan man ju passa på att äta lite crunchy, crispy, fluffy chocolate chip cookie-whoopsis med nån härlig kitchy frosting….

Kommentera

