Att byta efternamn

För en del verkar det gå som smort, och för andra tar det en halv evighet…
Idag blev vi en familj med ett och samma efternamn. På tiden efter två år som gifta… Vi är inte längre familjen J-sson/S-sson och det känns alldeles snurrigt underbart!
Så nu tänkte jag berätta om resan hit! Det kommer bli långt och kanske ointressant. Men jag bara måste få ur mig min historia och babbla på en stund.
Det började såklart när vi gifte oss. Vilket efternamn ska vi ta? Ja inte ditt och inte mitt… Så vi hittade på några egna förslag. Sedan skickades det papper fram och tillbaka till prv under ett års tid. Namnen vi valde var för snarlika något annat. Att det skilde fem bokstäver på vårt och ett ensamt par i Haparanda hade stor betydelse. Avslag på avslag, och sedan tröttnade vi. Vi lät det vara och fick heta det vi hette.
Vi har sedan diskuterat gamla släktnamn. Det jag ville ha från min släkt ville inte mannen heta, för att han var rädd att förknippas med en skum släkt i hans hemby.
Och det han ville från sin släkt ville inte jag heta, eftersom vi då skulle förknippas med BÅDE ex-president för ett skumt gäng med västar och hojar samt en komiker som vi bara inte tål.
Då fick det vara…
Men sedan satt jag ett gäng timmar på forum för släktforskning, jag rotade både där och i papper vi fått tag på om släkten. Och DÄR var det plötsligt! Sen hände det grejer…Både mannens far och bror ville vara med och byta namn.
Vi hade kommit till den punkten där frågan var HUR vi skulle gå till väga, och detta blev såklart hemmafruns  projekt att styra upp.
Jag ringde både till myndigheter och patentverk för att kolla hur man gjorde och fick ganska bra koll. Mannen och hans far skulle söka först genom prv, sedan skulle vi andra bara enkelt kunna göra en vanlig namnändring.
Jag samlade in personbevis och utrag ur folkbokföring. Familjebevis som styrkte far och sons relation, skaffade utdrag ur gamla dopböcker från 1800 och 1900 tal, ritade släktträd och skrev en novell om släktband. Alla mäjliga bevis och förklaringar somfanns för att det skulle gå vägen. Summan betalades in till prv och alla papper skickades in.
Mitt i allt detta kom bekant min man och hans bror på att vi skulle ut och resa också, så ett samtal till resebolaget var på sin plats. Vi kollade upp så att det inte skulle vara några problem där, och fick svaret att det bara var att meddela oss så fort namnen var ändrade.
Så en dag för några veckor sedan kom plötsligt intyg om att deras namn var ändrat. Tjiho!! Jag ringde till resebolaget och ändrade mannens namn och nu var det tydligen inte lika okej längre…Fick besked om att nu fick jag snabba på de andra namnen annars var det inte så bra…Mannens bror beslutade att vänta med sitt namn till efter resan av olika skäl.
Skickade då förra måndagen in mitt och barnens anmälan till aktuell myndighet. sen ringde jag redan på fredagen för att kolla hur det gick! Blev kopplad till en otroligt otrevlig tant…Barnens namn var klara, det hade bara tagit två dagar! Men mig hittade hon minsann INTE i någon utredning. Fast jag skickat allt i samma kuvert så menade hon på att mitt papper hade de minsann inte fått. Och om jag inte hör något skulle jag ringa om en vecka (idag). Med för att citera henne ”om du fått svar då behöver du INTE ringa. Du behöver INTE höra av dig annars. Då behöver vi INTE få ditt samtal”. Hon ville verkligen INTE höra av mig i onödan…
Men i måndags skickade jag in en till anmälan…För säkerhets skull.
Ringde till resebolaget för att ändra barnens namn och säga att jag hoppades att mitt var på väg. Då blev det konstigt! Nu var det inga bekymmer att byta namn, men JAG kunde inte ringa dit och göra det för det är min man som står som huvudbokare!  Jag kunde inte ändra något annat namn än mitt eget. Hepp,men att jag för en vecka sedan ringde och ändrade HANS namn var inget konstigt eller? Mannen fick snällt ringa när han kom hem…
Ringde myndigheten i morses och fick svar om att ”lilla vän, det kommer ta en månad till. Vi har så mycket att göra så fyra veckor får du räkna med. Vi vill inte att alla håller på och ringer så här om sina ärenden, för det har vi inte tid med. Jaså du ska ut och resa, ja då får du en mailadress här. Skriv och fråga snäll om de kanske kan skynda på lite då. Vi vill att ni mailar och inte ringer, för det hiner vi inte med. Jaså du ska inte resa förrän i januari, ja med då är det ingen brådska, ett pass tar bara en vecka……..”
Gissa om lilla jag blev en aning förbannad!
Men jag hade ju förra veckan fått ”tantens” direktnummer, så jag gav mig inte! Ringde och ringde i två timmar, och till slut svarade hon. Hon hade antagligen någon form av personlighetsklyvning. Nu var hon istället världens trevligaste dam! ”Ja, dig kommer jag ihåg, och ojojoj nu måste jag gå till köket och torka telefonen, någon har visst kladdat på den, hahaha, ja men nu ska vi se, ja du har var duktig och skickat in ett till för säkerhets skull ser jag, vad bra, ja men åh din min man har visst inte skrivit på där nej (Detta skulle inte behövas enligt samma myndighet…) men han kan maila mig och godkänna bara, jaså är han hemma vad bra, då ordnar jag det direkt, och trevlig helg då, och hoppas ni får en trevlig resa sen då, och åh vad roligt nu heter ni samma……..”
VA? Jag blev alldeles till mig. Sprang ut till mannen som stod på gården, han gick in och mailade ett godkännande.
Jag gick på toan och kollade sedan mitt personbevis på nätet, som jag gjort var femte minut i en vecka… Och JAAAAAAA namnet var ändrat. SÅ snabbt!!
Dessa myndigheter…Vad ÄR det egentligen för människor som jobbar där. Dr Jekyll/ Mr Hyde hela bunten?
Men nu gillar jag jag i alla fall tant/damen. Och med resebolaget är det också klart.
Åh, så skönt!
Så nu ska ni få smälta mina röriga ord, ta helg och bara ha trevligt.
Själv ska jag ut med ledarkollegerna i idrottsföreningen ikväll. Det vankas bowling, käk och givetvis fotboll på tv.
Najs!
2 thoughts on “Att byta efternamn

Kommentera

