Gluten-, laktos, och sockerfritt!

Har kommit till insikt att det är ohållbart. Varje kväll blir det panik…
Ungarna bestämmer att än den ena eller än den andra kompisen ska följa med hit efter skolan. Min hjärna börjar jobba på högvarv. Hm…hur var det nu med den kompisen? Vilket var det hon inte tålde? Laktos eller gluten? Eller var det hon som var intolerant åt BÅDA hållen? Nej,just det det var ju diabetes där ja…
Den kommande förmiddagen får man dra till affären. Stå som ett frågetecken vid hyllorna och leta efter något som kompisen kan äta utan att få panikont eller bli sjuk.
Måhända att jag såg ut som ett frågetecken även idag, men nu frågade jag vår kära handlare om VAD jag skulle ha för att SJÄLV kunna baka till dessa allergiker.
Allt är inköpt (tror jag) så imorgon blir det storbak här hemma. Det ska i alla fall bakas bröd och bullar UTAN gluten och laktos. Har även handlat på mig mjölkfritt smör och mjölkfri mjölk (det lät skumt). Mjölken är ju lätt, eftersom en oöppnad sådan håller hur länge som helst! Skulle även behöva få tag på pytteförpackningar med smör. Sådana där man får på resturang. Såna vore ju toppen för kompisarna som har gluten, eftersom de inte kan använda vårt vanliga smör som är ”smittat” med smulor av vanligt bröd. De kan ju inte heller ta av mjölkfria smöret, eftersom de som använder det och har laktos, äter vanligt bröd som innehåller gluten. Jag kan ju inte ha tre olika smör, när ingen i DENNA familjen är allergisk mot något. AHHHH!!!! Det är en hel vetenskap!
Diabeteskompisarna (och vissa släktingar) KAN ju i alla fall käka av det vanliga krubbet, eftersom de reder ut det med sitt insulin. Därför behöver man ju BARA ha sockerfritt fikabröd hemma. Och det köper jag faktiskt på konditoriet!
En vetenskap är det i alla fall med alla dessa allergier… Jag beundrar er som har barn med dessa, som lärt er att utforska hela livsmedelsindustrin och syna varje innehållsförteckning. Visst har ni inget val, men jag beundrar er i alla fall!
Jag ska ju bara se till att det finns det lättaste så att kidsen ska kunna ta en macka efter skolan…typ.
Ikväll får barnen hjälpa mig med en lista att sätta upp i skåpet där vi har viktiga lappar;
VEM är allergisk mot VAD?
2 thoughts on “Gluten-, laktos, och sockerfritt!

    • Här finns det aldrig bananer kvar! Har en liten bananälskare som ser till att de alltid är slut, du vet…

Kommentera

