Nattåg…

Det gick inte sova i natt. Huvudet snurrade av en massa konstiga tankar. Massor av saker som jag skulle komma ihåg idag,vilket jag såklart inte gör. Massor av funderingar,planeringar,renoveringar osv. Under alla dessa timmar, tittade på klockan senaste gången 05:15,så hörde jag nattågen dundra på några kilometer bort.
Precis som under hela uppväxten hördes ljudet somförknippades med sommar och öppet sovrumsfönster. Fast på den tiden var det inte så inne med broar och andra smidigheter. Nej,under barndomen var det ett non stop-plingande av järvägsövergångens signallampor som pågick hela natten. Bommarna hann knappt gå upp,innan det var dags för nästa evighetslånga godståg att fara genom natten.
Och evighetslång var just vad min natt var nu. Men ett par timmar sov jag senare på morgonen.
For till stan för shopping med tjejerna när vi käkat frukost. ALLT skulle fixas… Gympakläder; En tweenie sominte nöjer sig med vad som helst. Det ska vara rätt längd på shortsen, flera olika linnen och t-shirts som ska användas olika gånger osv osv. Mellantjejen gjorde det lätt för mig och fick syn på ett helt sätt som hon ville ha. Paketpris på top, brallor, vattenflaska och gympapåse. Smidigt så in i vassen!
Stortjejen skulle sedan leta efter gympapåse hon med… In och ut i alla affärer där väskor fanns. Alla som jag tyckte var okej,passade givetvis inte hennes smak. Och tvärtom…(Nej jag ger inte femhundra för en Ed Hardy som ska användas till svettiga skor. Så tråkig är jag!)Men till slut hittade vi en som både tjejen och min plånbok var överens om.
Sen var det gympaskor. Samma omständigheter där från tjejen modell äldre. Provas fixas,fel färg,fel stuk. Men jag gav mig inte. ALLT skulle fixas IDAG!
Det sprangs sedan omkring och fixades stövlar, suddgummin och present till nån kompis. Sen tog vi oss tid med några speciella önskemål. Treggings till någon,chinos till någon, hatt(!) till någon. Det var blandad kompott,med alla fick med sig det de önskade. Utom jag då,som hade velat köpa mer än snus och hämta ut medicin till mig själv. Mammalivet…
 Men nu så! Nu är vi klara för skolstarten. Förberedda som aldrig förr med regnkläder, tjocktröjor, skinnjackor, gummistövlar,jeans och springskor. Allting i rätt storlek!
Och ja,jag kan inte mer än säga att vi ÄR verkligen tvillingsjälar,E. Förra veckan frågade jag mannen om det är förtidigt att baka lussekatter och frysa in. Han stirrade på mig,muttrade och gick iväg. Själv gömde jag mig i tvättstugan och påbörjade de magiska LISTORNA!
One thought on “Nattåg…

Kommentera

