Maskrosor och jävulskap

Ingen förstååår hur dåååligt jag mååår… Denna låt och andra upplyftande toner verkar sitta fast i huvet på mig just nu. Tycker så fruktansvärt synd om mig själv, på grund av denna hysteriska invasion av maskrosor som drabbat min trädgård. Fattar inte hur det kunde bli såhär!! Jag minns första sommaren när vi köpte våran gård. Då fanns det FYRA maskrosor! FYRA! Jag var så jäkla mallig och skröt som en tok… Men nu nio år senare så fick jag för det.

Nu har jag gått med ett järn i en veckas tid och grävt upp plantor. I sol och regn, dag och sen kväll med kutig rygg. En rygg som värker något fruktansvärt. Men jag ger mig inte. Denna säsongen kommer gå till att fokusera totalt på dessa små gula monsterväxter. I september ska de vara borta, och nästa år ska bli ett grönt år och jag ska aldrig mera tillåta rackarna att bo på min gräsmatta…

I söndags meddelade jag familjen att ALLA som plockar får en krona per planta. Villkoren var att roten ska med upp, och det är inte tillåtet att ljuga över räkenskaperna eller charma sin farbror att dra upp plantor åt en, och på så sätt snika till sig oförtjänta pengar. Detta var en idé som mannen inte tyckte var lika bra. Han menade på att jag skulle bli ruinerad…Fast jag vet ju att barnen tröttnar ganska snart på arbete. Stortjejen drog in 55 spänn denna dag, och mellantjejen 21. Sen var det slut… Igår drog faktiskt stortjejen upp några till, men sa bara lamt att; Jag drog upp fem stycken nu, du kan vänta med att betala mig. Stönigt…

Ytorna däremot, där jag sanerat bort ogräset är så fina! Alldeles gröna och härliga…Tyvär är det bara ungefär en sextondel av gräsmattan som är klar… Så det finns att göra, och detta blir antagligen året då min rygg går i förtidspension. Denna vecka har jag inte klippt gräset på fem dagar utan bara fokuserat på de gula. Ikväll ska jag dock ta ett varv med klipparen, och jag funderar på om jag även ska kratta mattan efter detta. Allt för att verkligen få bort så många frön som möjligt. Ah, ni måste finna detta totalt ointressant…men det är hela mitt liv just nu känns det som.

Hoppas alla ni människor får en underbar helg, utan maskrosor och annat jävulskap… Hos oss ska helgen ägnas åt att måla hus, ordna scoutavslutning, en mysig skogsutflykt och så förstås…rensande.

One thought on “Maskrosor och jävulskap

  1. Jag är på din linje…det måste vara ett maskrosår för de är hur många som helst!! På en del plättar ser det ut som om det bara växer maskrosor…men imorrn så är det ogräsjakt..men först…vin och grillat hos jobbarkompisen…Kram!!

Kommentera

