Det är precis fel det här du!

Det är tredje maj idag. Tredje maj,och för några dagar sedan stod jag i bikini och shorts och grävde i landet. Tredje maj idag…OCH DET SNÖAR! Snön lägger sig faktiskt på min nyklippta gräsmatta! Ärligt, vad är det frågan om…? Jojo, visst. Det KAN komma bakslag, det kan bli kallt igen, det kan bli frostnätter fortfarande. JAGVETJAGVETJAGVET! Men…JAGVILLINTEJAGVILLINTEJAGVILLINTE! Min tomater dog inatt i växthuset. Trots täcke. Och mina efterlängtade älskade och nynergrävda sparrisar kan jag inte annat är be för. Och vårat fina söta lilla lamm (som förövrigt fått namnet Alice), vad ska hon tro! Hon borde fått ligga och värma sig i livmodern en vecka till…Och hennes föräldrar som blev klippta igår- de måste frysa så och undra vad de gjort för att förtjäna kylan… De kan inte svärandes gå ut i snickarboden och åter plocka fram vinterjackan. Stackars får.

En lång dag blev det också i kylan. Startade i morses med ett par timmars läkarbesök igen. Sedan hem och sova middag  med minisen. Hon i sin säng, och jag på soffan en liten mikropaus. Inget vidare egentligen, för sedan jag vaknade har jag frusit resten av dagen. Mellantjejen fick en stund vid datorn. sen hämtade vi stortjejen i skolan och for till svärmor och snuten en sväng. En timmes bilresa i regn,snö och sol omvartannat. Var där några timmar, och sen samma väder på hemvägen. Fast mestadels snöslask som stod rätt ner i backen. Hem och stress…Lilltjej trött som en tok eftersom läggdags redan passerat enligt klockan. Katterna skrek efter mat, diskmaskinen måste plockas ur, hunden trajar omkring och vet inte om han vill gå ut eller äta först. Jag snubblade bara runt bland djur, hela tiden påkörd av lillans gå-stol så hälsenorna bara värkte. Alldeles darrig på grund av matbrist och stressöverdos. Skrattade nervöst åt mitt kaos.

Men sen kom lillan i säng, nu äter sortbarnen kvällsmat och ska snart i sina sängar de med. Jag ska ta en varm dusch och lägga mig i soffan med senaste numret av MAMA.  Raggsockor, fulmjukisar och varm tröja. Förtränga det fula vita som kastas ner från skyn…

Snälla våren, kom tillbaka!

Kommentera

