Slut på ledigheten nu!

Men åh så skönt det har varit att inte titta åt datorn på flera veckor… Man glömmer lätt bort hur det är. Man är van att ha den uppfälld hela dagarna och kika in var och varannan minut för att kolla vad som händer. Ibland måste man bara strunta i allt och vara för sig själv. Gött har det vart! Men nu är verkligheten tillbaka…Imorrn börjar kidsen skolan och allt blir vardag igen. Nästa vecka drar jag igång med barngymnastik, unitmöten och allt annat.

Tänkte jag skulle summera året som gick. Brukar ju göra det, så det är väl lika bra att hålla sig till traditionerna antar jag… Jag vill ju ha det som det alltid har varit. Någon sa att det är jag och pappan i Svensson Svensson…Haha! Men här kommer i alla fall min lilla årskrönika för år tvåtusen och tio.

Året började som vanligt med månaden JANUARI.  Nyåret skålades enligt tradition in på Herrgården några mil bort, och sen var året igång. Efter bara ett par dagar föddes min andra brorson! Den första månaden bjöd på ett inte alltför oväntat dödsfall, då våran tio år gamla kanin Maya Iowa gick över till kaninernas gröna rike. Jag jobbade en hel del, mellantjejen började (och sedan slutade) spela fotboll och stortjejen fortsatte med sitt dansande. Det var även dags för vaccinationer mot svininfluensa för kidsen. Jag mådde massa illa och kräktes mest hela månaden…

Vi gick vidare med FEBRUARI som var ganska lugn. Det blev en månad av biobesök med och utan barn, tjejmiddagar och sjukgymnastik i massor. Månaden avslutades med en vecka i Danmark där det slappades, badades och njöts i goda vänners lag. Mr Bues fyllde år under tiden, och lite taskiga kände vi oss som var borta på hans stora dag.

1:a MARS var det dags för ultraljud och vi fick för första gången en titt på lillgrodan där inne. Lika underbar upplevelse varje gång! Några dagar senare var det dags för årets första bebis i tjejgänget att titta ut! En liten tjej! Denna månad var det halvkaos i kommunen när dagis, skolor och annat under några dagar fick stängas p.g.a risk för snöras. Jag opererade ena handleden och var lite invalid några veckor. Det var även dags för att inse sin ålder- 15 år sedan vi slutade 9:an och det firades såklart med återträff. Vissa såg likadana ut som sist man såg dem på skolavslutningen, andra hade förändrats…en smula. Det blev även tjejmiddag denna månad.

APRIL  bestod mest av en massa möten, provtagningar och för er oväsentliga prylar. Det blev dop för min brorson och kastrering av ena killkatten. Barngymnastikavslutning hölls och all min lediga tid tillbringade jag i trädgården där plantering skedde på alla tomma ytor.

I MAJ var det dags för nästa bebis i tjejgänget att anlända. En tjej även denna gång. Tjejkvällar passerade snabbt och månaden var snart till ända alldeles för snabbt. Längtan efter våran bebis var enorm!!

Sedan var det dags för födelsedagarnas månad no:1. JUNI. Den startade med att min brorsdotter föddes. Vår äldsta dotter fyllde 9 år! Det firades studenter, födelsedagsbarn i massor och mellantjejen gick sin sista dag på dagis.  Simskolan tog väderrekord med sol nästan hela tiden. Midsommarafton passerade med en kall brännbollsmatch där gravida jag och haltande Clejsen var domare. Jag fick även besök av en kusin som för första gången kikade runt på mina ägor. Kul! Det blev också långa dagar i solstolen med mina svullna fötter i kallt fotbad. Jag inhandlade min älskade hängmatta som blev…välhängd de två kommande månaderna.

Under JULI månad knaprade jag järntabletter som aldrig förr. Däremellan svimmade jag mest eller låg i hängmattan. Det var dags för ena vännen att hålla dop för sin dotter. De valde årets varmaste dag och gästerna svettades ikapp samtidigt som de slog ihjäl flugor. En trevlig tillställning vi minns. Jag och barnen for med mamma för besök på riddarveckan. Vi valde dagen med årets värsta regn-och åskväder. En upplevesle vi minns det med. Barnen var på husvagnssemester med framor och snuten, och det var även dags för min brorsdotter att döpas. Månadens sista dag bjöd på slempropp till efterätt.

AUGUSTI: Årets stora månad för familjen. Efter ett par sega dagar så kommer äntligen lillasyster till världen!  Det blir såklart en massa besök denna månad och en massa mys med lillfisen. Förståligt nog så växer även min älskade trädgård igen totalt… Mellantjejen börjar skolan och vips så är hon också stor nu.

SEPTEMBER drar familjen till huvudstaden på semester. Skansen, shopping och promenader under en veckas tid. Och såklart min näst största upplevelse under årte. Den stora Ozzy på plats under samma tak som jag och några till. Pappan i familjen fyller år, det fixas och grejas inför möhippor och svensexor och det var även denna månad dags för dop igen då andra vännens dotter ikläds vit långklänning.

Bröllop stundar i OKTOBER då det är dags för mannens syster att bli äkta fru. Helgen innan balunset drar vi såklart iväg med henne och har en hejdundrande möhippa. Bröllopet blir toppen på alla sätt. Jag blir ett år äldre, men först ettårskalas för vännens son. Det blir tjejkvällar och dop..igen.. Denna gång i Göteborg. Kärringarace med pappa avklaras och även denna månad tar slut.

Näst sista månaden NOVEMBER startar med hajk i urskogen. Veckorna flyter sedan på med en massa MK:ande. Det blir min personliga bästa månad och jag hamnar på top 4 bland 200 konsulter. Inte illa pinkat alls! Vi hinner dessutom med att ha vårt egna dop för lilla grodan. Jag och några sköna tjejer har öppet hus med våra olika produkter. En mysig tillställning. Samt har jag och en tjej tipspromenad på årets snöigaste dag. Hela 11 personer trotsar yrvädret och stödjer föreningen.- Härligt!

Sen kom till slut DECEMBER. Det snöar och alla har panik som vanligt. Jag blir gräsänka i nästan två veckor då mannen far till andra sidan jorden. Mycket krångel och halvkaos på gården, men det går bra ändå. Mellantjejen fyller 6 år och kalas ordnas. När mannen kommer hem får jag några sköna kvällar med olika umgänge. Middag med tjejgänget är såklart bäst! Julen kommer och går och nya å´ret anländer.

Summa summarum kan man säga att detta var bebisarnas och  barndopens år. Knappt några sjukperioder alls och mest lycka hela tiden. Ett underbart år då jag haft en skön känsla av icke-värk, sluppit alla helvetesmediciner och tappat 25 kilo efter en graviditet där jag bara gick upp några få. Nu hoppas vi att turen håller i sig. En hel del värk finns, men hellre står jag ut och nu har man lärt sig hur man ska tacklas med smärtan.

God fortsättning mina läsare, vänner och annat skönt folk. Nu ska jag till Second Hand och tömma en fullastad bil.

Kommentera

