Släkten är viktig!

Idag har jag och kidsen vart hos min farmor halva dagen. Det blev middag också en massa spelande och pusslande. Jag brukar försöka hälsa på åtminstone en dag i veckan, fast det blir ofta när de stora tjejerna är i skolan. Så nu blev hon såklart glad när hon fick träffa dem också! Satt där och funderade på vad viktigt det är med släkten. Att man verkligen ser till att träffa dem regelbundet. För barnen är det ju särskilt viktigt.

Mina barn har oturen att ha sin farmor en bit bort, så det blir ju inte några spontanbesök där direkt. Och det är jättesynd! Men man försöker få till det när det går, och sen brukar barnen vara vara där tre-fyra dagar i sträck emellanåt så de får rå om varandra ordentligt. Deras farfar bor närmare och man försöker träffa honom så mycket man kan också. 2 1/2 mil är ju inget avstånd direkt. Sen har vi deras mormor och morfar som vi bara har två kilometer till, så dem träffar vi ju oftast såklart. Det är såviktigt att barnen får träffa mormor, morfar, farmor och farfar så mycket som går!  Särskilt våran lillfis. Det är ju när de är så små som de måste lära känna alla ansikten och få veta vem somär vem i familjen. Jag vill ju inte att någon ska kännas som främmande för dem, utan ALLA ska kännas lika bekanta. Det är ju UNDERBART när man ser sin lilla bebis flina upp sig i ett igenkännande leende mot sina far- och morföräldrar!!

När våran mellantjej var bebis så träffade vi inte den ena av dessa så ofta, så hon var inte så glad när vi väl gjorde det. Det var verkligen jättetråkigt. Men sen när hon var fyra-fem månader så tog vi tag i det. Vi bjöd hit och åkte för att hälsa på ofta!! Så det redde ut sig. Men det var en tråkig start att inte ha alla som naturligt deltagande. Nej, det är verkligen viktigt att träffa dem ofta så barnet finner det naturligt. Jag vill ju att mina barn ska älska att träffa sina mor-och farföräldrar. Att de ska längta efter att få åka dit! Att det ska vara kul! Sen har jag ju varit noga med att ha foton på de vi inte träffar ofta och pratat om dem mycket också, och det gäller hela släkten.

Jag märker ju även att jag själv blev sån när jag blev faster. Såklart jag vill bli igenkänd av mina syskonbarn och att de vill snacka med mig!  Fram för mer tid med familjen/släkten säger jag!

Kram//Familjemamman

Kommentera

